قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سرسفید

نام فارسی :
زردِپره سرسفید
نام عربی :
الدرسة بيضاء القنة
نام علمی :
Emberiza stewarti
نام انگلیسی :
White-capped Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با منقاري کوچک و مخروطي شکل که متناسب با دانه چيني مي باشد.

اين پرنده بومي مناطق کوهستاني آسياي مرکزي است و دامنه پراکندگي آن شامل مناطقي چون جنوب غربي ترکمنستان، شمال افغانستان، پاکستان، جنوب شرقي ايران، جنوب و غرب قرقيزستان، جنوب قزاقستان که تا تپه هاي مرزي هيماليا ادامه مي يابد و در زمستان به غرب هند مهاجرت مي کند.

پرندة نر در فصل بهار تارکي خاکستري و گاهی سفيد با خط ابروئي بلند و سياه دارد که در محدوده چشمش قرار گرفته است. گونه و پوش پرهاي گوشش سفيد مي باشند و همچنين منطقه مثلثي شکلي به رنگ سياه چانه و گلويش را در بر مي گيرد و الگوي متضاد خاصي از تيره و روشن را در طرح سرش به وجود مي آورد که به راحتي قابل تشخيص است، به ويژه که جبه اي بلوطي رنگ دارد و ادامه آن به صورت نواري بلوطي سينه سفيد مايل به خاکستري را از شکم خاکستريش که اثري از رنگ بلوطي به همراه دارد جدا مي کند و تا نواحي پهلوها نيز ادامه مي يابد. پرهاي بال و دمش قهوه اي با حاشيه هاي کم رنگ و پوش پرهاي روي دمگاهش بلوطي رنگ و زيرين دمگاهش سفيد مي باشد. در اوايل تابستان سطح پشتش قهوه اي مايل به خاکستري مي گردد و چند رگه بلوطي رنگ بر روي جبه و شانه هايش ديده مي شوند. منقارش به رنگ شاخي مايل به خاکستري، عنبيه چشم ها قهوه اي تيره و پاهايش مايل به صورتي است.

پرندة ماده رنگ و رو پريده تر از پرندة نر مي باشد و بيشتر به قهوه اي متمايل است و فاقد تضاد رنگي ناحيه سر و گلو است. نوار سينه اي بلوطي رنگ پرنده نر را ندارد و به جاي آن خال هايي قهوه اي در ناحيه سينه اش مشاهد مي شود. پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي شني است و شبيه پرندة ماده با اختلاف اين که رگه هاي نواحي سينه و شکمش بيشتر است.

پرنده اي است اجتماعي با پروازي قوي که در فصل پائيز و زمستان در کنار ديگر زرد پره ها و گنجشک ها کنار هم ديده مي شوند و احتمالاً با هم مهاجرت مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دامنه هاي صخره اي و پوشيده از گياه و دشت هاي باز که درختان پراکنده دارد و در تپه هاي مرتفع و پوشيده از چمن و همچنين در زيستگاه هاي باز و خشک يافت مي شود و لا به¬ لاي علف ها و يا کنار بوته و يا پشت سنگي بر روي زمين لانه اش را مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها، بذرها، حبوبات و غلات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات و بي مهر گان کوچک و انواع کرم ها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
14.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :