قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِپره سینه‌زرد

نام فارسی :
زردِپره سینه‌زرد
نام عربی :
درسة صفراء الصدر
نام علمی :
Emberiza aureola
نام انگلیسی :
Yellow-breasted Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است زرد رنگ با منقاري محکم، مخروطي شکل و ضخيم که اندکي بلندتر از منقار ساير زرد پره ها است و متناسب با دانه چيدن است.

اين پرنده ساکن مراتع دامنه کوه هاي شمال شرقي اروپا و دشت هاي سيلابي سراسر شمال آسيا است و اغلب در کنار برکه ها، رودخانه ها و تالاب ها يافت مي شود و با شروع فصل پائيز مهاجرت خود را به طرف جنوب محل سکونت خود شروع کرده و زمستان ها را در بخشي از هند و جنوب چين طي مي کند و ديگر بار به محل اصلي خود باز
مي گردد. بعضي از آن­ها مسير را از دست داده و به شمال غربي اروپا تغيير جهت مي دهند و اين مناطق به صورت منظم هر ساله ميزبان تعدادي از آن ها مي باشند.

پرندة نر در فصل عروسي تارک روي سرش قهوه اي جگري پر رنگ و چهره اش همراه با گلويش سياه است. سطح شکمش زرد رنگ است و رگه هايي تيره رنگ در ناحيه پهلوها دارد که از سينه بند هلالي قهوه اي تيره اي که در زير گردنبد زردش جاي دارد سرچشمه گرفته و تا منتهي اليه پهلوها ادامه مي يابند. پرهاي سطح پشتي به رنگ قهوه­اي تيره است و لبه هاي هر کدام از پرها حاشيه اي به رنگ خاکستري روشن دارند. لکه اي سفيد بر روي هر کدام از کتف هايش نمايان است. پوش پرهاي زيرين دمگاهش سفيد و پرهاي روي دمش قهوه اي است. پاهايش به رنگ صورتي گوشتي است. فک بالائي منقارش خاکستري و فک پائيني آن صورتي مي باشد. رنگ پر و بال پرندة نر در خارج از فصل زاد و ولد کم رنگ تر و ملايم تر و شبيه پرندة ماده است.

پرندة ماده کم رنگ تر و رنگ سرش ملايم تر و فاقد سياهي و تيرگي سر و صورت است. خط ابروئي بلند و نخودي کم رنگي دارد. طرفين تارکش قهوه اي است. گونه هايش نخودي رنگ و به وسيله قابي قهوه اي احاطه شده است. گلويش کاملاً زرد و زردي سطح شکمش ملايم تر است. روي سينه اش رگه هاي قهوه اي کم رنگي مشاهده مي شود. سطح پشتش خاکستري مايل به قهوه اي است و رگه هاي تيره اي دارد. پرهاي کناري و زيرين دمش سفيد است. پرنده جوان شبيه پرندة ماده ولي رگه هاي سطح پشتي، سينه و شکمش بيشتر است و زمينه اي نخودي رنگ دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اغلب در کنار رودخانه ها و برکه ها و تالاب ها، در مراتع و دامنه کوه ها با درختان پراکنده و کنار جنگل ها به سر مي برد و در طول زمستان، در مناطق کشت و مزارع برنج مي توان آن را يافت و لانه اش را زير پناه سنگ و يا بوته¬اي روي زمين مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از دانه ها، بذرها، حبوبات و غلات تغذيه مي کند و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه از انواع حشرات و بي مهرگان کوچک و انواع کرم ها نيز استفاده مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :