قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
زردِپره کوچک
نام عربی :
درسة صغيرة
نام علمی :
Emberiza pusilla
نام انگلیسی :
Little Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک که منقاري کوچک و مخروطي شکل به رنگ خاکستري دارد و متناسب با چيدن دانه است.

در اغلب جنگل هاي باز نواحي تايگا، شمال آسيا و شمال شرق اروپا به سر مي برد و در فصل پائيز به مناطق جنوبي تر مهاجرت مي کند و به سمت شمال هند مي رود و در جنوب چين و مناطق گرم استوايي مستقر مي گردد و زمستان را در آن جا مي گذراند و در مناطقي از خاورميانه و به ندرت در شمال ايران نيز ديده مي شود.

نر و ماده هم شکل هستند. با سطح پشتي قهوه اي تيره که حاشيه پرهاي آن نخودي روشن است. سطح شکمش سفيد است و رگه هاي قهوه اي رنگي در سراسر ناحيه سينه و پهلوهايش ديده مي شود. گونه هايش بلوطي و خطوط قهوه اي تيره اي تارک و حدود گونه اش را در بر مي گيرد. خط ابروئي و گلويش نخودي است و دو خط بالي روشن روي بال هايش ديده مي شود. حلقه اي سفيد چشمان سياهش را دربرگرفته است. دمش قهوه اي، پرهاي کناري دم سفيد و پاهايش صورتي است. پرندة نر در فصل تابستان پر رنگ تر و درخشان تر و در فصل زمستان کم رنگ تر و کدر تر است. پرندة نابالغ قهوه اي راه راه و به پرندة ماده شباهت دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق جنگلي و دشت هاي نيمه خشک با درخت هاي پراکنده و تپه ها و بوته زارها و سواحل رودخانه اي يافت مي شود و اغلب بر روي درخت و يا کنار سنگي روي زمين لانه سازي مي کند.
تغذیه :
اغلب از دانه ها و بذر گياهان تغذيه مي کند، ولي در فصل جوجه آوري از حشرات و کرم ها نيز تغذيه نموده و به جوجه هايش مي دهد.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :