قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زردِ پره گلو سياه

نام فارسی :
زردِ پره گلو سياه
نام عربی :
درسة سوداء اللون
نام علمی :
Emberiza cirlus
نام انگلیسی :
Cirl Bunting
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که هم از نظر ظاهري و هم از نظر رفتار به سهره ها شباهت زيادي دارد. منقاري کوچک و مخروطي به رنگ خاکستري دارد و متناسب با دانه چيدن است.

پرنده مهاجري نيست و مقيم مناطق گرم و معتدلي در جنوب اروپا و جزاير درياي مديترانه و شمال آفريقا مي باشد و در بخش هايي از جنوب غربي ايران نيز يافت مي شود.

سطح پشتي پرندة نر قهوه اي بلوطي و سطح شکمش زرد رنگ است. تارکش خاکستري مايل به زيتوني همراه با رگه‌­هاي ظريف سياه مي باشد. چانه و گلويش سياه است و نوار زردي زير گلوي سياهش خود نمايي مي کند. نوار ابروئي و خط شاربي زرد رنگي بالا و پائين خط چشمي سياهش را محدود مي کند. نوار سينه اي پهني به رنگ خاکستري مايل به زيتوني در ناحيه جلو سينه اش قرار دارد که در زير آن پرهايي به رنگ بلوطي، طرفين کناري سينه اش را پر مي کنند و در ادامه منتهي به رگه هائي درناحيه پهلوها مي گردند. سطح پشتي و بال هايش خاکستري مايل به قهوه اي مي باشند که اثري از رنگ بلوطي به همراه دارند و در ناحيه جبه اش رنگ بلوطي غالب است و در هر کدام از کتف ها لکه اي خاکستري ديده مي شود. دمش قهوه اي و پرهاي کناري و زير آن سفيد مي باشند. چشمانش سياه و پاهايش صورتي است. رنگ پر و بال پرندة ماده ملايم تر است و فاقد طرح سياه گلو و نوارهاي تيره و روشن صورت و سينه مي باشد. خال­هاي سياه ريزي روي تارک و زيرگلوي زرد کم رنگش مشاهده مي شوند که در ادامه به رگه هاي منتشري در سطح سينه و پهلوهايش منتهي مي گردند. پرندة نابالغ تا حدودي شبيه پرندة ماده است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق پر از تپه هاي کوچک و پوشيده شده از درخت، لبه جنگل ها، زمين هاي مخروبه با درختان پراکنده و در بوته‌زار ها يافت مي شود و زمستان را در کشتزارها، باغ ها، تاکستان ها و باغ هاي بزرگ مي گذراند. اين پرنده آشيانه خود را پايين بوته‌ها يا روي درختان مي سازد.
تغذیه :
تغذيه پرندگان بالغ را در درجه اول دانه ها و بذر گياهان و حبوبات و توت ها تشکيل مي دهد و غذاي عمدۀ پرندگان جوان از انواع حشرات، کرم ها، بي مهرگان و نرم تنان مي باشد.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :