قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

بلبل زیر دم‌سرخ

نام فارسی :
بلبل زیر دم‌سرخ
نام عربی :
بلبل أفریقی جنوبی
نام علمی :
Pycnonotus cafer
نام انگلیسی :
Red-Vented Bulbul
حکم فقهی :
حلال

مشخصات :

بلبلی زیبا و پر جنب و جوش و تا حدی شبیه به «بلبل خرما» است، ولی به سبب جثه بزرگ تر و پوش پرهای قرمز درخشان زیر دم، از آن متمایز می شود. نر و ماده هم شكل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرندۀ بالغ سر، گردن و بالای سینه یكدست سیاه و لکه خاكستری مایل به قهوه ای ناواضحی روی گونه ها دارد. کاکلی كوچكی نیز روی تارك سرش دیده می شود. روتنه، سینه و بخش بالایی شكم قهوه ای و به واسطه حاشیه سفید، رنگ پرها ظاهری فلس دار دارد و ما بقی زیرتنه سفید مایل به خاكستری یا خاكستری چرك است. دمگاه سفید، دم سیاه و انتهای آن سفید است. منقار و پاها نیز سیاه هستند. پرندۀ نابالغ شبیه به بالغ ها است، ولی سر قهوه ای مایل به سیاه دارد. سفیدی دمگاه با ته رنگ نخودی همراه است و سفیدی انتهای دم چندان مشخص نیست. افراد دو رگه حاصل از آميختگي اين گونه با «بلبل خرما» بدن روشن تر دارند.

پرنده ای چالاک، پر سر و صدا و اجتماعی است. به طور معمول به صورت جفت و در خارج از دوره جوجه آوری در دسته های کوچک دیده می شود. پروازی سریع و قوی دارد. درخت زی است، ولی گاهی برای شکار حشرات روی زمین فرود می آید. جوجه آوری از اسفند و با تشكیل قلمرو آغاز می شود. تك همسر است و آشیانه اش كاسه ای از برگ ها، شاخه های كوچك و ریشك ها است كه آن را روی بوته ها، پرچین ها و شاخه های باریک درختان بنا می كند و درونش را با علوفه نرم، مو و پر می پوشاند. به طور معمول سه تا چهار و گاهی دو تخم نیمه بیضی، صاف، صیقلی، به رنگ سفید یا سفید مایل به صورتی، با خال های قهوه ای مایل به بنفش یا مایل به قرمز و به ابعاد 21.9 × 16.2 میلی متر می گذارد.

جوجه ها در بدو تولد پوشیده از كرك، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند. اطلاعات بیشتری در خصوص دورۀ پرورش جوجه ها در دست نیست. به طور معمول دو تا سه دسته تخم در هر دورۀ جوجه آوری می گذارد.

از جمله پرندگان از قفس رها شده در كشور است. اولین گزارش از مشاهدۀ این گونه در شرق جزیرۀ کیش به ثبت رسیده است و در حال حاضر در اغلب بخش های این جزیره جوجه آوری می كند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در کشتزارها، باغ ها، درخت زارهای آکاسیا و کهور دیده می شود.
تغذیه :
از میوه¬ ها، شهد گل¬ها و حشراتی نظیر کرم ها، پروانه ها و مورچه ها تغذیه می کند.
اندازه :
20 الی22 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :