قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

تلیله گردن سرخ

نام فارسی :
تلیله گردن سرخ
نام عربی :
الزقزاق الإسکندرانی
نام علمی :
Calidris ruficollis
نام انگلیسی :
Red-necked stint
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اندكی بزرگ تر و پر جثه تر از «تلیله كوچك» به نظر می رسد، ولی به واسطه منقار کوتاه تر و ضخیم ­تر، پاهای كوتاه ­تر و بال های درازتر از آن تفكیك می شود. نر و ماده هم شکل و دارای تغییرات فصلی هستند. در پرندۀ بالغ در دورۀ جوجه آوری صورت، گلو و بخش بالایی سینه بلوطی خرمایی است كه در پر و بال تازه روییده همراه با لکه های سفید دیده می شود. قاعدۀ منقار سفید، تارك سر و روتنه تیره و از لکه های سیاه، بلوطی خرمایی، خاكستری و سفید پوشیده شده است. پوش پرهای روی بال ها قهوه ای خاكستری و حاشیه پرهای آن نخودی كم­ رنگ دیده می شود. دو طرف دمگاه سفید و در مرکز نوار طولی سیاه رنگی دارد كه تا انتهای دم امتداد می یابد. دم خاکستری و پرهای كناری آن در بخش درونی خود سفیدتر به نظر می رسند. دو طرف سینه و بخش جلویی پهلوها لكه های تیرۀ مشخصی دارد و مابقی زیرتنه و زیر بال ها سفید است. پاها و منقار نیز سیاه هستند. نوار چشمی قهوه ای خاكستری مشخصی در زیر نوار ابرویی به چشم می آید. روتنه خاكستری روشن است و به واسطه لكه های تیرۀ كمتر در مركز پرهای آن، نسبت به «تلیله كوچك» یك نواخت­تر به نظر می رسد. رنگ بدن پرندۀ نابالغ متغیر است. در پر و بال تازه روییده روتنه قهوه ای تر از نابالغ «تلیله كوچك» است و الگوی فلس مانند كمتری دارد. پرهای شانه قهوه ای مایل به سیاه، حاشیه آن ها بلوطی روشن و نوك آن ها سفید است. گونه ها رگه رگه ظریف خاكستری دارد كه تا پس گردن امتداد می یابد. در اغلب نابالغ­ها سایه خرمایی رنگی روی سینه و در برخی دیگر سایه خاكستری نخودی همراه با رگه رگه مشخص در دو طرف آن دیده می شود. زیرتنه و زیر بال ها نیز سفید است.

پرنده ای اجتماعی است و در خارج از دورۀ جوجه آوری اغلب در دسته های كوچك تا بزرگ دیده می شود. پروازی سبك و سریع دارد. به سرعت از روی زمین به پرواز در می­آید و به طور معمول در ارتفاع پایین پرواز می كند و اوج نمی گیرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
سواحل دریاها، خلیج ها، خورها و مصب های دارای پناه و همچنین حاشیه پیکره های آبی دائمی و موقت نزدیك به سواحل دریاها را ترجیح می دهد و برای تغذیه بیشتر در سواحل گلی یا شنی وسیع بین جزر و مدی دیده می شود.
تغذیه :
همه چیزخوار است و اغلب به صورت مخلوط با سایر پرندگان کنار آبزی به تغذیه از حشرات، مهره داران كوچك، نرم تنان، شکم پایان و سخت پوستان و همچنین دانه های گیاهی می پردازد.
اندازه :
13 تا 16 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :