قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی اقیانوسی دم دراز(اسکوای دم دراز)

نام فارسی :
کاکایی اقیانوسی دم دراز(اسکوای دم دراز)
نام عربی :
كركر طويل الذيل(کرکر طویل الذنب)
نام علمی :
Stercorarius longicaudus
نام انگلیسی :
Long-tailed Jaeger
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است دريايي از خانواده اسکوا که به وسيله بدن کشيده سفيد خاکستري و دم درازش مشخص   مي شود. سرش کوچک است و روي آن را پرهاي سياهي مايل به قهوه اي که تا خط چشمي و نواحي پشت سرش ادامه دارند مي پوشاند. بال هاي باريک و بلندش خاکستري است و شاه پرهايش تيره تر است. پرهاي وسطي دمش دراز و تيره است. رنگ گردن، سينه و نواحي زيرين بدنش سفيد است و سايه زردي کم رنگ و روشن در طرفين صورتش از نزديک قابل رؤيت است. پهلوها وسطح پشتش خاکستري است. منقارش قلاب مانند و سياه است و ساق پاهايش خاکستري مايل به آبي است و کف پاها پرده دار وسياه مي باشد. پرنده نر و ماده از نظر رنگ پر و بال شبيه به هم هستند، گرچه رنگ نرها به خصوص در نواحي سينه اي و سطح شکم تا حدودي روشن تر است، ولي از نظر اندازه پرندة ماده کمي پر جثه تر به نظر مي رسد. اسکواي دم دراز در زمستان و خارج از فصل زاد و ولد پرهاي وسطي دمش را از دست مي دهد و رنگ خاکستري پر و بال و نواحي پشتيش قهوه اي مي شود و زردي طرفين صورتش واضح تر   تا بخشي از گردنش را فرا مي گيرد. پرندة نابالغ پر و بالي به رنگ قهوه اي خال دار دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در فصل خارج از توليد مثل اغلب در سطح در يا و دور از ساحل و در وسط دريا و گاهي در كنار ساحل نيز ديده مي شود، امّا در فصل زاد و ولد آشيانه خود را در شکاف زمين هاي پوشيده از گل سنگ هاي قطبي و يا دشت هاي بدون درخت مي سازد.
تغذیه :
مانند ديگر اسکواها با تعقيب ديگر پرنده ها و ربودن طعمه هايشان تغذيه مي کند. جوندگان کوچک به ويژه موش ها و احياناً جانوران بزرگ تر را نيز مورد حمله قرار مي دهد و پرندگان کوچکي که در سطح دريا و يا درخشکي در حال پرواز مي باشند را شکار مي کند. معمولاً از پاهايش در امر پاره کردن شکار و تغذيه استفاده مي کند. در فصل زمستان و کم شدن شکار، از حشرات و ماهي ها، بي مهرگان دريايي، سخت پوستان و از لاشة ديگر حيوانات تلف شده از سرما تغذيه مي کند.
اندازه :
53 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :