قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سسک خوزی
نام عربی :
هازجة خوزیة
نام علمی :
Acrocephalus griseldis
نام انگلیسی :
Basra Reed Warbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

سسکی متوسط جثه و تا حدی شبیه به «سسك تالابی زيتوني» و «سسک تالابی بزرگ» است، ولی به واسطه جثه بزرگ تر، منقار درازتر و پاهاي مايل به خاكستري از گونه اول و به واسطه جثه کوچک تر، روتنه زيتوني مايل به سبز تیره تر و منقار باریک تر از گونه دوم قابل تفکیک است. بهترین نشانه تشخیص این پرنده از دو گونه مذكور آواز آن است. نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ بالغ نوار ابرویی كرم نخودی مشخصی دارد كه در پشت چشم ها خاتمه می یابد. تارك سر، پس گردن و روتنه زيتوني خاكستری است و در دمگاه اندكي قهوه ای تر دیده می شود. بال ها بلند، در انتها نوک تیز و هم رنگ روتنه است. شاه پرهای پرواز قهوه ای تر، نوك و حاشیه آن ها روشن و در زمان بسته بودن بال ها، بیرون زدگی شاه پرهای اولیه به خوبی از انتهای بال ها نمایان است. پرهای دم نیز قهوه ای تر از روتنه به چشم می آیند. زيرتنه تقریباً سفيد دارد. برخلاف «سسك تالابی بزرگ» فاقد رگه رگه روی گلو و سینه است و برخلاف «سسك تالابی پر صدا» پهلوها روشن تر و با سایه ای به رنگ كرم نخودی دیده می شود. چشم ها قهوه ای تيره، منقار در نوك تیره و قاعدۀ نیم نوک پایین صورتی مایل به زرد است. پرندۀ نابالغ تا حد زيادي شبيه به بالغ ها است، ولي در پر و بال تازه روييده تا حدي ته رنگ خرمايي به ویژه در دمگاه دارد.

در خارج از دورۀ جوجه آوری اغلب به تنهایی و یا جفت و در زمان مهاجرت گاهی در دسته های كوچك دیده می شود. رفتار و پروازش شباهت زیادی به «سسك تالابی بزرگ» دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
پیکره های آبی با پوشش گیاهی بن در آب به ویژه نیزارهای انبوه را به عنوان زیستگاه برمی گزیند و در زمان مهاجرت در بوته زارها نیز دیده می شود.
تغذیه :
اغلب از حشرات و به مقدار كمتر از عنکبوت ها، حلزون ها و مهره داران كوچك تغذیه و آن ها را روی برگ ها و ساقه های گیاهان و یا در هوا صید می کند.
اندازه :
17 تا 18 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :