قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سسک روپلی
نام عربی :
دخلة روبل
نام علمی :
Sylvia rueppelli
نام انگلیسی :
Ruppells Warbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

سسکی متوسط جثه با روتنه خاكستری و زیرتنه سفید خاكستری است که بال و دمی سیاه با منقار باریك، دراز و قوی و دم بلند و در انتها مربع شكل دارد. نر و ماده متفاوت و دارای اندک تغییرات فصلی هستند. در پرندۀ نر بالغ جلو پیشانی و بخش جلویی تارك سر تا پشت چشم ها، فاصله چشم ها تا منقار، گوش پرها، چانه و گلو سیاه است و نوار شاربی پهن سفید رنگ دارد كه از قاعدۀ منقار تا پشت گوش پرها كشیده شده است. حلقه دور چشم ها نارنجی مایل به قرمز و چشم ها قهوه ای مایل به قرمز هستند. پس سر، گوش پرها، دو طرف گردن و روتنه تا دمگاه، خاكستری مایل به آبی و گاهی با ته رنگ قهوه ای دیده می شود. بال ها نیز هم رنگ رو تنه است.

دم سیاه و پرهای كناری آن در حاشیه و نوك خود سفید هستند. زیرتنه سفید مایل به خاكستری، شكم سفیدتر و پهلوها خاکستری تر به نظر می رسد. پرندۀ ماده و پرندۀ نر در پاییز تا حدی شبیه به نر در خارج از دوره جوجه آوري است، ولی کم رنگ تر و قهوه ای تر از آن است. تارك سرخاکستری قهوه ای همراه با لکه های سیاه و صورت خاكستری دارد و چشم ها و حلقه دور آن ها کم رنگ تر از نر است. چانه و گلو نیز سفید چرك همراه با لکه های سیاه دیده می شود. پرندۀ نابالغ شبیه به ماده ولی فاقد لکه های سیاه روی تارك سر، چانه و گلو است و شاه پرهای پرواز و پوش پرهای روی بال ها حاشیه نخودی خرمایی دارند.

در خارج از دورۀ جوجه آوری در دسته های كوچك، گاهی همراه با سایر سسك ها و به ندرت در دسته های بزرگ دیده می شود و اغلب رفتار تهاجمی نسبت به سایر گونه های نزدیك بروز می دهد. پروازی نامتعادل ولی قوی شامل حرکات تند و مواج دارد که با تکان های سریع یا بادبزنی دم همراه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بوته زارهای موجود در دامنه های صخره ای و درخت زارهای باز به ویژه با درختان بلوط در نواحی كوهستانی را به عنوان زیستگاه بر می گزیند و از نواحی مرطوب پرهیز می کند.
تغذیه :
از حشرات و لارو آن ها و در پاییز تا حدی از میوه ها تغذیه می کند.
اندازه :
12.5 تا 13.5 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :