قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سسک شرقی
نام عربی :
نقشارة بونلی الشرقیة
نام علمی :
Phylloscopus orientalis
نام انگلیسی :
Eastern Bonellis Warbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

سسکی کوچک جثه با بال های بلند و نوک تیز و دم بلند و در انتها مربع شكل یا اندكی دو شاخه است.
نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ بالغ نوار ابرویی کرم روشن در بالای چشم های درشت و سیاه رنگش دارد. منقار روشن و گوش پرها قهوه ای زیتونی هستند. تارك سر، پس گردن و روتنه قهوه ای مایل به خاکستری كم رنگ، بال ها قهوه ای تیره، دمگاه سبز مایل به زرد یا مایل به زرد مات و دم قهوه ای تیره دیده می شود. حاشیه پرهای دم و شاه پرهای پرواز سبز روشن است كه تشكیل لکه سبز مايل به زردي روی بال ها می دهد.

زیرتنه یک دست مايل به سفید، دو طرف سینه و پهلوها خاکستری یا نخودی و پاها نیز قهوه ای مايل به خاكستري است. پرندۀ نابالغ شبیه به بالغ ها است، ولی روتنه تیره تر و دارای ته رنگ قهوه ای است.

پرنده ای منزوی و قلمرو طلب است. اغلب به تنهایی یا جفت دیده می شود و در زمان مهاجرت دسته های كوچكی تشكیل می دهد. همانند «سسك بیدی» پروازی سبك و سریع دارد كه ممكن است در مسیری مستقیم دنبال شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در درخت زارهاي توس و بيد موجود بين درخت زارهاي باز بلوط در شیب های كوهستانی جوجه آوري می کند و در زمستان در استپ ها و بوته زارهای خشك و باز به سر می برد.
تغذیه :
بیشتر وقت خود را به تغذیه از حشرات و دیگر بی مهره ها در تاج پوشش درختان می گذراند و اغلب برای گرفتن طعمه درجا بال زنی می کند. گاهی نیز حشرات در حال پرواز را صید می کند.
اندازه :
11 تا 12 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :