قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سنگ چشم بزرگ دشتی

نام فارسی :
سنگ چشم بزرگ دشتی
نام عربی :
صرد السهل
نام علمی :
Lanius lahtora
نام انگلیسی :
Steppe Grey Shrike
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

سنگ چشمی به نسبت درشت جثه و تا حد زیادی شبیه به “سنگ چشم بزرگ” است. چند ریخت متفاوت از این پرنده در كشور یافت می شود، ولی همگی آن­ها به واسطه لکه سفید بزرگی كه فقط در قاعدۀ شاه پرهای اولیه (نه   شاه پرهای ثانویه) دیده می شود، از “سنگ چشم بزرگ” متمایز می شوند. همچنین نوك و بخشی از نیمه داخلی هر یك از شاه پرهای ثانویه تا حدی سفید و بخشی از نیمه خارجی آن­ها سیاه هستند كه به شكل ردیفی از رگه رگه سیاه در زمان باز بودن بال ها دیده می شود. پرندۀ نر بالغ نسبت به نر “سنگ چشم بزرگ” روتنه خاكستری مایل به آبی تیره تری دارد. فاقد نوار ابرویی سفید در بالای نقاب سیاه رنگ صورتش است و دمگاهش سفید نیست. پرندۀ ماده شبیه به نر است، ولی نقاب صورت باریك تر و تا حدی قهوه ای و قاعده منقار مایل به آبی كم رنگ است. پرنده نابالغ شبیه به ماده ولی روتنه با ته رنگ نخودی است. نقاب صورت به شكل لك هایی در اطراف چشم ها و قاعدۀ منقار تا حد زیادی روشن به ویژه در زیرگونه دوم دیده می شود.

به شدت قلمرو طلب است. اغلب به تنهایی یا در گروه های خانوادگی كوچك دیده می شود. پروازی قوی و سریع همراه با بال زدن­های پی در پی دارد. جوجه آوری از اواسط اسفند و با تشكیل قلمرو آغاز می شود. تك همسر است و آشیانه اش كاسه ای بزرگ و نامنظم از علوفه خشك و ساقه ها و شاخه ها است كه روی درختان یا بوته های خاردار بنا می‌کند و درونش را با مو و پر می پوشاند. به طور معمول چهار تا هفت تخم نیمه بیضی تا بیضی، تا حدی صیقلی، نخودی تا سفید مایل به سبز، با لكه های فراوان به رنگ زیتونی، خاكستری و قرمز قهوه ای و به ابعاد 23.8 × 18.6 میلی متر می گذارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نواحی نیمه بیابانی با درختان و بوته های پراكنده در كنار بیرون زدگی های سنگی و صخره ای، همچنین گاهی در اطراف مزارع كشاورزی و باغ¬ها به سر می برد.
تغذیه :
بیشتر از حشرات درشت جثه، خزندگان، پرندگان و پستانداران كوچك‌ جثه تغذیه می¬كند.
اندازه :
20 تا 23 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :