قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
شاهین آمور
نام عربی :
صقر عموریة
نام علمی :
Falco amurensis
نام انگلیسی :
Amur Falcon
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

شاهینی کوچک و ظریف با بال هایی بلند و کشیده و تا حدودی شبیه به “ ترمتای پا سرخ” است. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ نر بالغ با سر و روتنه خاکستری تیره و پوش پرهای سفید چرك تا نقره ای در زیر بال ها كه در تضاد آشكار با تیرگی شاه پرهای پرواز است به خوبی مشخص می شود. پرهای اطراف پا و پوش پرهای زیر دم قهوه ای قرمز و دم تیره است. مادۀ بالغ تارک سر و پس گردن خاکستری تیره و گلو و گونه های سفید با خط شارپی سیاه كوتاه دارد. روتنه آبی خاکستری با راه راه سیاه، زیرتنه سفید بارگه های سیاه و پرهای پا و پوش پرهای زیر دم نخودی است. زیر بال های رنگ پریده همراه با خال های سیاه، نوک شاه پرهای اولیه تیره و نوار انتهایی سیاهی در حاشیه عقب بال ها دارد. دم نیز دارای راه راه عرضی تیره با یك نوار پهن انتهایی است. نر و مادۀ نابالغ شبیه پرندۀ مادۀ بالغ هستند؛ اما پوش پرهای روتنه و بال ها با حاشیه قهوه ای و پوش پرهای زیر دم کرم رنگ است.

پرنده ای است اجتماعی و به ندرت به تنهایی دیده می شود. پروازی باشکوه، سبك و شناور دارد كه با بال بازروی های طولانی و گاهی بال زدن های سریع همراه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
مناطق باز شامل كشتزارها و درخت زارهای با درختان پراكنده را به عنوان زیستگاه برمی گزیند.
تغذیه :
برای یافتن طعمه درجا بال زنی می کند و از گسترۀ وسیعی از حشرات تغذیه می کند؛ اما جوجه ها را بیشتر با پستانداران كوچك، دوزیستان، مارمولک ها و جوجه پرندگان ترجیح می دهد. گاهی نیز روی زمین فرود می آید و با دویدن خود را به طعمه اش رسانده و آن را صید می کند.
اندازه :
26 تا 32 و گستردگی
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :