قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

طرقه آبی آوازخوان

نام فارسی :
طرقه آبی آوازخوان
نام عربی :
سمنة مغنی الأزرق
نام علمی :
Myophonus caeruleus
نام انگلیسی :
Blue Whistling Thrush
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

طرقه ای زیبا و درشت جثه با بدن کشیده و پاها و منقار دراز كه به واسطه رنگ آبی تیره همراه با خال های آبی نقره ای به آسانی قابل تشخیص است. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرنده بالغ بدنی یك دست آبی تیره درخشان دارد كه در جلوی پیشانی، شانه ها، حاشیه بال ها و دم روشن تر به نظر می رسد. سر، گردن و بخش بالایی روتنه از خال های آبی نقره ای فراوان پوشیده شده است. همچنین روی پوش پرهای میانی بال ها نیز تعدادی از این    خال ها دیده می شود. نیمه نوك بالایی زرد تیره و در قاعده مایل به سیاه و نیمه نوك پایین زرد است. چشم ها نیز     قهوه ای تیره و پاها، انگشتان و ناخن ها سیاه هستند. در نور کم و از فاصله دور رنگ آبی بدن به خوبی دیده نمی شود و شبیه به توکای سیاه تیره به نظر می رسد. در پرنده نابالغ روتنه و پوش پرهای روی بال ها قهوه ای مات همراه با ته رنگ ارغوانی دیده می شود. بال ها و دم شبیه به بالغ ها است، ولی زیرتنه سیاه مایل به قهوه ای مات به نظر می رسد و ته رنگ ارغوانی كمی روی سینه به چشم می آید.

قلمرو طلب است و اغلب به تنهایی یا به صورت جفت در قلمرو خود به سر می برد. پروازی قوی، سریع و در ارتفاع پایین با بال زدن های مكرر دارد. بیشتر در ابتدا و انتهای روز زمانی كه سایر پرندگان آوازخوان ساكت هستند، آواز می خواند. آوازش قوی، اغلب طولانی (بیش از سه دقیقه) و بدون توقف شنیده می شود و در بین آن چند سوت بلند سر می دهد. بیشتر روی شاخه درختان می نشیند و دم خود را می گستراند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اغلب در مجاورت آب به سر می برد و درختان حاشیه رودخانه ها به ویژه رودخانه های با جریان تند و همچنین دره های تنگ در مناطق كوهستانی در ارتفاع 1000 تا 3600 متر را به عنوان زیستگاه بر می گزیند و در زمستان به ارتفاعات پایین تر مهاجرت می كند.
تغذیه :
برای صید حشرات مسافت های طولانی را روی زمین با دویدن یا جهیدن طی می كند و یا از صخره ای به صخره دیگر می جهد و از كرم های خاكی، حلزون ها، لارو حشرات و همچنین حشرات آبزی تغذیه می كند. گاهی نیز جانوران كوچك جثه، جوجه پرندگان و همچنین میوه ها را مورد استفاده قرار می دهد.
اندازه :
32 تا 34 سانتی متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :