قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

غاز سفيد چهره

نام فارسی :
غاز سفيد چهره
نام عربی :
إوز أبیض الرأس
نام علمی :
Branta leucopsis
نام انگلیسی :
Barnacle Goose
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

غازی متوسط جثه با گردن نسبتاً دراز و منقار کوتاه است كه در پرواز به واسطه تضاد رنگ آشكار بین گردن سیاه رنگ و زیرتنه سفیدش از سایر غازها به آسانی تشخیص داده می شود. نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ بالغ صورت و جلوی پیشانی كرم تا سفید كم رنگ دارد كه در تضاد بارنگ سیاه براق تارك سر، گردن و سینه به خوبی به چشم می آید. روتنه و پوش پرهای روی بال ها خاکستری آبی با نوارهای سیاه وسفید و شاه پرهای پرواز و پرهای دم سیاه هستند. زیرتنه تقریباً یک دست سفید، پهلوها همراه با رگه رگه خاكستری روشن فراوان و پوش پرهای رو و زیر دم سفید است.

منقار، فاصله چشم ها تا منقار و پاها سیاه هستند. پرندۀ نابالغ شبیه بالغ ها است، ولی نوارهای سیاه و سفید در روتنه و روی بال ها کمتر به چشم می آید. پرنده ای اجتماعی است و در طول سال به صورت گروهی دیده می شود و در خارج از دورۀ جوجه آوری اغلب در گروه های خانوادگی با یكدیگر به سر می برند. سایر رفتارهایش شباهت زیادی به غازهای دیگر دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زمستان ها در استپ های مرطوب، دشت های سیلابی، رودخانه ها و سواحل کم عمق به سر می برد.
تغذیه :
اغلب از مواد گیاهی شامل برگ ها و ساقه های گیاهان علفی و نیز دانه های گیاهان تغذیه می کند. همچنین به طور اتفاقی از نرم تنان و سخت پوستان استفاده می نماید.
اندازه :
58 تا 70 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :