قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کبوتر دریایی‌دودی

نام فارسی :
کبوتر دریایی‌دودی
نام عربی :
جلم ماء فاحم
نام علمی :
Puffinus griseus
نام انگلیسی :
Sooty Shearwater
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

جثه ای درشت با منقار بلند و سری کوچک دارد. نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ بالغ بدن یك دست قهوه ای شکلاتی دارد كه در نور كم کاملاً تیره به نظر می رسد. بال هایی بلند، باریك و نوک تیز دارد كه تا حدودی در قسمت مچ ها به عقب خمیده است. زیر بال ها نیز لكه خاكستری نقره ای بزرگی دارد كه از فاصله دور و در زمان چرخ زدن در هوا درخشش خاصی دارد و به خوبی دیده می شود. دم کوتاه و در انتها مربعی یا تا حدی گرد است. پرندۀ نابالغ شباهت بسیار زیادی به بالغ ها دارد و تفكیك آن تقریباً غیرممكن است.

پروازی مستقیم و قدرتمند دارد و همانند سایر كبوترهای دریایی در ارتفاعی نزدیك به سطح آب پرواز می كند و قادر است به خوبی در طوفان های شدید به پرواز خود ادامه دهد. با مهارت در آب قوس کرده و زیرآب شنا می كند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
آب های دریایی و اقیانوسی سرد در نیم كره جنوبی را ترجیح داده و در خارج از دورۀ جوجه آوری به سمت آب های سرد عرض¬های شمالی مهاجرت می كند.
تغذیه :
بیشتر از ماهی ها، سرپایان و سخت پوستان تغذیه می كند و آن ها را از سطح آب به دست آورده و یا برای صیدشان تا عمق كمی در آب قوس می کند. گاهی نیز به تعقیب وال ها می پردازد تا از بقایای غذایی بازگردانده شده یا موجود در سرگین آن ها به ویژه سخت پوستان و مرکب ماهی ها تغذیه کند و یا به شكار ماهی ها و سخت پوستانی كه با حركت وال ها از عمق به سطح آب رانده می شوند مبادرت می کند.
اندازه :
40 تا 50 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :