قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
شبگرد هندی
نام عربی :
سبد هندي
نام علمی :
Caprimulgus asiaticus
نام انگلیسی :
Indian Nightjar
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است با بدني کشيده که چشم هاي درشتي دارد و بيشتر شب ها به فعاليت مي پردازد. پر و بالش خال دار و داراي تنوع رنگ قابل توجهي است.

اين پرنده شبيه شبگرد معمولي است. سطح پشتي، تارک و بال هايش به رنگ خاکستري مايل به نخودي مي باشد و رگه هاي سياه رنگي در وسط تارك و روي پشتش مشاهده مي شود و نوار نخودي رنگي بر روي سطح پشتش دارد. سطح شكمش داراي رگه‌هاي ظريف عرضي خاکستري، سفيد و نخودي رنگ است. چشم هاي سياه و درشت با حلقه چشمي نخودي رنگ و نوار شاربي سفيدي دارد. پرهاي گونه اش قهوه اي رنگ است و پرهاي گردنش نخودي با جلاي قرمز مي باشند و در هر طرف گلويش لکه سفيد رنگي دارد. شاه پرهايش قهوه اي است و بر روي هر يك از چهار شاه پر نخستين خارجي بالش يك لكه بزرگ سفيد مشاهده مي شود. دمي کوتاه دارد و دو جفت شاه پرهاي کناري دمش سفيد مي باشند.

بال هايش دراز و بلند مي باشند. بال زدن هايش آرام و همراه با سر خوردن در هواست و در پرواز بال هايش را بالا نگه مي دارد. معمولاً صبح ها بي حرکت مانده و بر روي زمين استتار مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق نيمه خشك و باز با بوته هاي خشك پراكنده، زمين هاي زراعتي ناهموار و جنگل هاي تنك زيست مي کند. هنگام غروب در کنار جاده ها ديده مي شود. به آساني خود را در ميان خاک ها استتار مي کند و روي زمين آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از حشرات تغذيه مي کند. شب ها ضمن پرواز به شکار مي پردازد. با پروازي بي صدا مگس ها و پروانه ها را تعقيب و شكار مي كند.
اندازه :
24 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :