قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کوکوی شرقی
نام عربی :
وقواق شرقی
نام علمی :
Cuculus optatus
نام انگلیسی :
Oriental Cuckoo
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

كوكویی متوسط جثه است كه شباهت زیادی به «كوكوی معمولی» دارد. نر و ماده هم شكل و فاقد تغییرات فصلی هستند. تشخیص پرندۀ نر بالغ از نر «كوكوی معمولی» بسیار دشوار است، بهترین راه تفكیك این دو آواز نرها است كه در این پرنده « «-po-po-popoیک نواختی شنیده می شود. پرندۀ نر نسبت به نر «كوكوی معمولی» سینه خاكستری تر، روتنه و بال های تیره تر و سر روشن تر دارد. همچنین زیرتنه زردتر و نخودی تر به نظر می رسد. رگه رگه عرضی در زیرتنه متراكم تر و پهن تر است و تا ران ها و شكم گسترش یافته است و پوش پرهای زیر دم لكه های سیاه متراكم دارد. پرندۀ مادۀ بالغ در دو ریخت خاكستری و خرمایی دیده می شود. ریخت خاكستری به واسطه صورت نخودی تر و لكه های بزرگ تر در صورت و سینه از نر و ماده «كوكوی معمولی» تفكیك می شود.

خجالتی و محتاط است. در دورۀ جوجه آوری منزوی و قلمرو طلب است و در خارج از این دوره به تنهایی، به صورت جفت یا در گروه های كوچك در صورت فراوان بودن منابع غذایی دیده می شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درخت زارهای متراكم تر را ترجیح می دهد و در جنگل های سوزنی برگ، پهن برگ و یا مخلوطی از آن ها، بیدستان های حاشیه رودخانه ها و همچنین باغ ها دیده می شود. اغلب نواحی دور افتاده و آرام را ترجیح می دهد.
تغذیه :
بیشتر از حشرات درشت جثه و لارو آن ها تغذیه می‌كند.
اندازه :
30 تا 32 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :