قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مگس گیر هیمالیا

نام فارسی :
مگس گیر هیمالیا
نام عربی :
خاطف الذباب الهیمالیا
نام علمی :
Ficedula superciliaris
نام انگلیسی :
Ultramarine Flycatcher
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

مگس گیری کوچک جثه و باریک اندام و دارای منقار دراز و قوی است. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. پرندۀ نر بالغ به واسطه سر، صورت و روتنه آبی تیره و نوار ابرویی پهن سفید رنگی که از بالای چشم ها شروع و تا پس سر ادامه می یابد به آسانی قابل تشخیص است.

دو طرف سر و گردن نیز آبی تیره است كه به شكل نوار پهنی تا دو طرف سینه امتداد دارند. مرکز گلو، سینه و شکم نیز سفید است. بال ها سیاه، دم نیز به همین رنگ و قاعدۀ پرهای کناری آن سفید است كه به شكل لکه سفیدی در دو طرف دم دیده می شود. چشم ها قهوه ای تیره و منقار و پاها سیاه هستند. پرندۀ مادۀ بالغ سر، صورت و روتنه قهوه ای خاکستری همراه با لکه های سیاه كوچك روی تارك سر دارد و نوار ابرویی خرمایی كم رنگ دیده می شود. بال ها و دم قهوه ای تیره و دمگاه خاكستری مایل به آبی است. دو طرف گردن و سینه سفید مایل به خاکستری و مرکز گلو، سینه و شکم سفید است. پرندۀ نابالغ شبیه به مادۀ بالغ است، ولی روتنه و پوش پرهای روی بال ها خال های سفید نخودی بزرگ دارند.
پوش پرهای بال ها مایل به سیاه با ته رنگ آبی در نر و مایل به قهوه ای در ماده دیده می شود و حاشیه و نوك شاه پرهای سومین نیز سفید نخودی است. زیرتنه خرمایی روشن تا نخودی و به واسطه حاشیه سیاه رنگ پرها، ظاهری فلس مانند دارد. همچنین حاشیه شاه پرهای پرواز و پرهای دم در پرندۀ نابالغ نر آبی و در ماده قهوه ای روشن است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درختان پهن برگ، سوزنی برگ و یا مخلوطی از آن ها را در درخت زارهای باز به عنوان زیستگاه برمی گزیند و در زمستان در انواع درخت زارهای باز با درختان پهن برگ خزان کننده، اطراف روستاها، باغ ها و پرچین ها به سر می برد.
تغذیه :
از حشرات تغذیه می کند.
اندازه :
10 تا 11 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :