قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

ماهی خورک ابلق

نام فارسی :
ماهی خورک ابلق
نام عربی :
صياد السمك أبقع
نام علمی :
Ceryle rudis
نام انگلیسی :
Pied Kingfisher
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي به رنگ سياه و سفيد با منقاري بزرگ و خنجري شکل است که بر روي سرش كاكلي افشان دارد و در حالت نشسته مرتب سر و دم خود را بالا و پايين مي كند. به قصد گرفتن ماهي با سر به درون آب شيرجه مي رود. سطح پشتي اين پرنده پوشيده از پرهاي سياه و سفيد است. تارک و گونه هايش سفيد مي باشند و نوار ابرويي سفيدي دارد. سطح شکم و پوش پرهاي زير دمش سفيد است. در سينه پرنده نر، دو نوار کم و بيش کامل سياه رنگ که اولي پهن و دومي باريک تر است مشاهده مي شود. در حالي که پرنده ماده، تنها يک نوار سياه قطع شده در سينه دارد. قسمت انتهايي شاه پرهاي اوليه بال هايش سياه است. دمي سياه رنگ دارد و نوار عرضي باريک سفيد رنگي در انتهاي دمش مشاهده مي شود. منقار و پاهايش سياه رنگ هستند.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي نوار جلو سينه اش به رنگ قهوه اي است. پروازش سريع و مستقيم است. اغلب در حالي که درجا بال مي زند بالاي سطح آب ديده مي شود که در همان حال به طور ناگهاني براي گرفتن ماهي به داخل آب شيرجه مي رود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درکنار نهرها و رودخانه ها، درياچه¬ها، مرداب ها، تالاب ها و سواحل دريا به سر مي برد. در سوراخ ديوار ساحلي رودخانه¬ها، تپه هاي ماسه اي و در کنار تالاب¬ها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذاي خود را از ماهي ها تأمين مي کند، اگر چه از سخت پوستان و حشرات آبزي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
25 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :