قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

ماهی خورک کوچک

نام فارسی :
ماهی خورک کوچک
نام عربی :
صياد السمك الأخضر
نام علمی :
Alcedo atthis
نام انگلیسی :
Common Kingfisher
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با پر و بالي خوش رنگ و منقاري بزرگ و خنجري شکل که در حالت نشسته مرتب سر و دم خود را بالا و پايين مي كند و به دنبال ماهي هاي كوچك به درون آب شيرجه مي رود. بر روي چشمانش پلک شفافي دارد که او را قادر مي سازد در زير آب خوب ببيند و شکار کند. تارک، سطح پشتي و پرهاي رويي دم اين پرنده به رنگ آبي فيروزه اي و سبز براق است و گونه ها، سطح شکم و پوش پرهاي زير دمش به رنگ بلوطي مايل به نارنجي مي باشد. گلو و گردني سفيد رنگ دارد و نوار شاربي پهن آبي رنگش از منقار تا نزديک پرهاي شانه اش امتداد يافته است. قسمت انتهايي شاه پرهاي اوليه بال هايش سياه و شاه پرهاي ثانويه بال ها به رنگ آبي فيروزه اي       مي باشند. منقاري سياه و پاهايي به رنگ قرمز روشن دارد، اگرچه نيمه پاييني منقار پرنده ماده اثري از رنگ قرمز دارد.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي پر و بالش فاقد جلاي رنگي است و پاهايي تيره رنگ دارد. پروازش سريع و مستقيم است و معمولاً در سطح پايين و نزديک به آب پرواز مي کند. پيش از شيرجه زدن براي صيد ماهي مدتي طولاني روي شاخه اي در بالاي آب مي نشيند. گاهي قبل از شيرجه رفتن، درجا بال مي زند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطقي با آب و هواي معتدل و در کنار نهرها و رودخانه ها، درياچه ها، کانال هاي آب، تالاب ها و سواحل دريا به سر مي برد. بر روي بوته ها و يا شاخه هاي آويزان درختان نزديک به آب مي نشيند و در سوراخ هايي که در ديوارة ساحلي رودخانه وجود دارد آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از ماهي ها، حشرات آبزي، سخت پوستان و لاروی حشرات تغذيه مي کند.
اندازه :
17 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :