قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زنبور خوار کوچک(زنبور خوار سبز)

نام فارسی :
زنبور خوار کوچک(زنبور خوار سبز)
نام عربی :
وروار أخضر
نام علمی :
Merops orientalis
نام انگلیسی :
Little Green Bee-eater
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده زنبور خوارها با بدني باريک به رنگ سبز فيروزه اي که بال هاي دراز و نوک تيزي دارد و جفت وسطي شاه پرهاي دمش دراز است و به وسيله خط چشمي سياه، گلوي آبي فيروزه اي و طوق سينه‌اي سياهش به آساني شناخته مي شود. تارک سرش گاهي اثري از رنگ نارنجي دارد و زير بال هايش مسي رنگ است. منقاري دراز، باريک و اندکي خميده به رنگ سياه دارد. لبه سياهي زير بال­هايش ديده مي شود که هنگام پرواز بهتر نمايان مي گردد. عنبيه چشمانش قرمز و پاهايش خاکستري تيره مي باشد.

از همه زنبور خوارها کوچک تر است. نر و ماده آن هم شکل و پرندة نابالغ جفت وسطي شاه پرهاي دراز دم را ندارد و فاقد طوق سياه گردني است. گونه هاي متنوعي از زنبور خوار کوچک در مناطق مختلف دنيا شناسايي شده است که اختلافات رنگي مختصري در بخشي از نواحي بدن مانند گلو و چانه دارند. اغلب پس از طلوع آفتاب به صورت دو تايي و چندتايي، چسبيده کنار هم روي سيم هاي برق ديده مي شوند.

زنبورخوارها به وسيله غلطيدن روي شن ها پر و بال خود را از وجود انگل هاي احتمالي مضر و يا از چربي هاي اضافي پرها تميز مي کنند. کمتر از ساير زنبور خوارها اجتماعي است و گاهي جفت جفت ديده مي شوند. چنين تصور مي شود که يک پرندة تک همسري است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي خشک با درختان پراکنده، زمين هاي مزروعي، بيشه ها، باغ ها و امثال آن و همچنين در نقاط خشک و زمين هاي شني و ماسه اي و در بستر رودخانه هاي خشک، ديده مي شود و در کانال ها و سوراخ هايي که روي تپه هاي شني و خاکي حفر مي کند لانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي خود را از حشرات در حال پرواز مانند زنبور، ملخ، پروانه، سوسک ها و مگس ها تأمين مي کند.
اندازه :
: 24 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :