قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زنبورخوار معمولی

نام فارسی :
زنبورخوار معمولی
نام عربی :
وروار أوروبی European Bee-eater
نام علمی :
Merops apiaster
نام انگلیسی :
European Bee-eater
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

پرنده اي است خوش رنگ از خانواده زنبورخوارها با بدني باريک و رنگارنگ که بال هاي دراز و نوک تيزي دارد و جفت وسطي شاه پرهاي دمش درازتر است و به وسيله خط چشمي سياه و گلوي زرد درخشاني که محدود به طوق سياه سينه‌اش مي شود به آساني قابل تشخيص است. پيشانيش سفيد مي باشد و تارک و سطح پشتش بلوطي رنگ است که در انتها روشن تر و گاهي آميخته با رنگ زرد مي باشد. سينه و سطح شکمش آبي فيروزه اي خوش رنگ است. بال هايي بلوطي رنگ با شانه هايي سبز و شاه پرهايي به رنگ آبي لاجوردي دارد و منقار سياه رنگش دراز، باريک و اندکي خميده است. لبه سياهي زير بال­هايش ديده مي شود که هنگام پرواز بهتر نمايان مي گردد. پرهاي دمش آبي مايل به سبز مي باشد. عنبيه چشمانش قرمز و پاهايش خاکستري تيره است. نر و ماده آن هم شکل هستند.

پرندة نابالغ جفت وسطي شاه پرهاي دراز دم را ندارد. چشمانش قهوه اي است و فاقد طوق سياه گردني و رنگ بلوطي پشت بدن مي باشد و تقريباً سبز رنگ تر است. پرنده اي است اجتماعي و اغلب جفت جفت و يا به صورت نشسته کنار هم روي سيم هاي برق ديده مي شوند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
فضاهاي باز پر بوته و کم درخت، تيرهاي تلگراف و امثال آن را ترجيح مي دهند. در سوراخ هايي که در ديواره ساحلي رودخانه ها، گودال هاي شني و بريدگي هاي زمين و گاهي حتي در زمين هموار ايجاد مي کند به ‌طور دسته جمعي زندگي و زاد و ولد مي کند.
تغذیه :
غذاي خود را از حشرات در حال پرواز مانند زنبور، ملخ، سنجاقک، پروانه، سوسک ها و مگس ها تأمين مي کند.
اندازه :
28 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :