قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زنبور خوار گلو خرمایی

نام فارسی :
زنبور خوار گلو خرمایی
نام عربی :
وروار أزرق الخد
نام علمی :
Merops persicus
نام انگلیسی :
Blue-cheeked Bee-eater
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

پرنده اي است باريک و بلند از خانواده زنبورخوارها که اندکي بزرگ تر از زنبورخور معمولي است. پر و بالش سبز رنگ مي باشد و اثري از رنگ آبي فيروزه اي بر روي پرهاي سطح پشتش به چشم مي خورد. اين پرنده مانند ساير زنبورخوارها بال هاي دراز و نوک تيزي دارد و جفت وسطي شاه پرهاي دمش درازتر است و به وسيله خط چشمي سياه، گلوي خرمايي و طيف آبي روشن بالا و پائين خط چشمش به آساني شناخته مي شود.

زير بال ها و زير دمش مسي رنگ است. منقاري دراز، باريک و اندکي خميده به رنگ سياه دارد. لبه سياهي زير    بال­هايش ديده مي شود که هنگام پرواز بهتر نمايان مي گردد. عنبيه چشمانش قرمز و پاهايش خاکستري تيره است. از همه زنبور خوارها بزرگ تر مي باشد. نر و ماده آن هم شکل هستند.

پرندة نابالغ جفت وسطي شاه پرهاي دراز دم را ندارد، اغلب پس از طلوع آفتاب به صورت دو تايي و چندتايي، نشسته کنار هم روي سيم هاي برق ديده مي شوند. به وسيله غلطيدن روي شن ها پر و بال خود را تميز مي کند. پرنده اي است اجتماعي و تک همسري که اغلب جفت جفت ديده مي شوند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دشت هاي باز، زمين هاي زراعتي و آبياري شده و تالاب ها دیده می شود. لانه خود را در سوراخ ها و کانال هاي تو در تويي که خود در زمين هاي خاکي و شني حفر مي کند و گاهی عمق آن ها از يک متر نيز تجاوز مي کند مي سازد.
تغذیه :
غذاي خود را از حشرات درحال پرواز مانند زنبور، ملخ، سنجاقک، پروانه، سوسک ها و مگس ها تأمين مي کند.
اندازه :
30 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :