قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

دارکوب قهوه ای (دارکوب راه راه)

نام فارسی :
دارکوب قهوه ای (دارکوب راه راه)
نام عربی :
اللواء
نام علمی :
Jynx torquilla
نام انگلیسی :
Wryneck
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است به رنگ قهوه‌اي مايل به خاکستري از خانواده دارکوب­ها که همانند بقیه آن­ها پاهايش دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. با اينکه منسوب به دارکوب‌ها است، ولي ظاهر و رفتارش بيشتر شبيه  گنجشک­سانان مي باشد. رنگ پر و بال و توانايي و سازگاريش در مخفي شدن، تشخيص اين پرنده را مشکل
مي کند، امّا معمولاً توسط صداي بلندش مي توان آن را شناسايي کرد. دارکوب راه راه توانايي دارد سر خود را بيش از حد معمول بچرخاند. هنگامي که در لانه احساس خطر کند و آشفته شود، سرش را همانند مار مي چرخاند و صداي خش خشي را به عنوان تهديد ايجاد مي کند تا به اين طريق خطر را از خود دور نمايد.

سطح پشتي اين پرنده به رنگ خاکستري با خال هاي ريز قهوه اي مي باشد و سطح شکمش کم رنگ تر است. بر روي شانه هايش دو نوار طولي قهوه اي رنگ مشاهده مي شود. سينه و جلو گردنش نخودي رنگ با راه راه قهوه اي تيره است که در نزديکي گردن و گلو، راه راه ها فشرده تر مي شوند. نوار چشمي قهوه اي رنگي دارد و در طرفين گردنش دو نوار کوچک قهوه اي به چشم مي خورد. بر روي تارک خاکستري رنگش نوار طولي قهوه اي رنگي دارد که تا روي کمرش امتداد يافته است. گاهي پرهاي تارکش را سيخ مي کند. شاه پرهاي بال هايش قهوه اي با خال­هاي نخودي رنگ مي باشند.

هم روي زمين و هم روي درختان مي نشيند. در حالي که دم خود را بالا نگهداشته است، جست هاي کوتاه مي زند و پرواز موجي شکل دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي باز، باغ ها و بوته زار ها زيست مي کند. در سوراخ هاي طبيعي درختان آشيانه مي سازد.
تغذیه :
روي زمين تغذيه مي کند. از مورچه ها و حشرات ديگر غذاي خود را تأمين مي نماید و در بين چوب هاي پوسيده و يا روي زمين به دنبال غذا مي گردد.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :