قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دارکوب سبز
نام عربی :
نقار الخشب الأخضر
نام علمی :
Picus viridis
نام انگلیسی :
Eurasian Green Woodpecker
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است سبز رنگ از خانواده دارکوب­ها که همانند بقیه آن­ها پاهايش دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. با وجودي که دارکوب سبز پرنده اي خجالتي و محتاط است، امّا معمولاً توسط صداي بلندش
مي توان آن را شناسايي کرد.

سطح پشتي اين پرنده به رنگ سبز مي باشد و سطح شکمش سبز مايل به خاکستري کم رنگ است. تارکي قرمز رنگ و چشماني سفيد دارد و اطراف چشمانش توسط پرهاي سياهي احاطه شده است که به نوار شاربي پهنش متصل      مي شود. دمگاه و قسمت پايين پشتش زرد رنگ است و شاه پرهاي اوليه بال هايش سياه با لکه هاي ريز سفيد و دمي سبز رنگ دارد و گاهی دو پر وسطي دمش بلند تر مي باشند.

پرندة نر نوار شاربي قرمز رنگي دارد که اطراف آن را پرهاي سياهي پوشانده است، در حالي که نوار شاربي پرنده ماده سياه و فاقد لکه قرمز مي باشد. پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، امّا پرهايش کم رنگ ترند و به طور مشخص خال خال و راه راه است. اغلب روي زمين نشسته، با بدني قائم و به طور آهسته روي زمين جست مي زند. پروازش موجي شکل، پردامنه و همراه با بالا و پايين رفتن است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در حاشية جنگل هاي برگ ريز، باغ ها، کشتزارها و در جنگل هايي با درختان قديمي و پراکنده زيست مي کند. در سوراخي که در تنه درختان ايجاد مي کند آشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصلي اين پرنده مورچه است. اغلب روي زمين نشسته و با زبان دراز خود زمين را به دنبال مورچه ها جستجو مي کند.
اندازه :
32 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :