قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

دارکوب بال سفید

نام فارسی :
دارکوب بال سفید
نام عربی :
نقار الخشب أبيض الجناح
نام علمی :
Dendrocopos leucopterus
نام انگلیسی :
White-winged Woodpecker
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي با پر و بال سياه و سفيد از خانواده دارکوب­ها است که منقاري دراز و پاهايي قوي با دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. همانند ديگر دارکوب ها، گردنش داراي عضلات بسيار قوي است که اجازه مي دهد   بي وقفه بر درختان ضربه بزند. اين پرنده بسيار شبيه دارکوب خالدار بزرگ است. سطح پشتش به رنگ سياه است.
بخش بيشتر پرهاي بال هايش سفيد مي باشند و به صورت دو لکه سفيد بزرگ بر روي شانه هايش مشاهده مي شوند که معمولاً به رگه هاي پهن سفيد روي شاه پرهاي ثانويه اش وصل مي شوند. سطح شکمش سفيد است و پرهاي زير دمش قرمز رنگ مي باشد و دمي سياه دارد. گونه و اطراف چشمانش سفيد مي باشند و نوار شاربي سياهش تا منقار امتداد يافته است. نوار گردني سياهي دارد که از طرف پايين به شانه هايش وصل مي شود و از طرف بالا دو شاخه شده از يک طرف تا نوار شاربي و از طرف ديگر تا تارکش گسترش يافته است. دو لکه سفيد در طرفين گردنش ديده           مي شود. منقار و پاهايش خاکستري مي باشند.

پرنده نر تارکي سياه و پيشاني سفيد و لکه قرمز رنگي پس سرش دارد، در حالي که تارک پرنده ماده سياه و فاقد لکه قرمز مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي معتدل و نيمه حاره اي، باغ ها و درخت زارها، جنگل هاي قديمي و جنگل هايي با درختان برگ سوزني زيست مي کند. در سوراخي که در تنه درختان ايجاد مي کند آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذاي خود را از حشرات تأمين مي کند. با منقار درازش بر روي پوست درختان ضربه زده و با اين کار حشراتي از قبيل لارو پروانه ها و سوسک ها را شکار مي کند. در صورت کمياب بودن حشرات از دانه هاي نباتي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
23 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :