قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دارکوب بلوچی
نام عربی :
نقار الخشب أبقع سندي
نام علمی :
Dendrocopos assimilis
نام انگلیسی :
Sind Woodpecker
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي با پر و بال سياه و سفيد از خانواده دارکوب­ها است که منقاري دراز و پاهايي قوي با دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. همانند ديگر دارکوب ها، گردنش داراي عضلات بسيار قوي است که اجازه مي دهد   بي وقفه بر درختان ضربه بزند.

اين پرنده بسيار شبيه دارکوب سرسرخ است. پرنده نر تارکي قرمز دارد و پيشانيش به رنگ نخودي کم رنگ مي باشد، در حالي که تارک پرنده ماده سياه و فاقد لکه قرمز مي باشد.

سطح پشتي اين پرنده به رنگ سياه مي باشد و دو لکه سفيد بزرگ بر روي شانه هايش مشاهده مي شود. سطح شکم سفيد متمايل به خاکستري دارد و پرهاي زير دمش قرمز رنگ مي باشد. دمش سياه رنگ است و بر روي پرهاي خارجي دمش چند لکه سفيد مشاهده مي شود. گونه و اطراف چشمانش سفيد رنگ است. نوار شاربي باريک سياهي دارد که به نوار سياه گردنش وصل شده و انتهاي نوار گردنش دو شاخه شده، از يک طرف بر روي سينه اش گسترش يافته و از طرف ديگر به سياهي پشتش وصل مي شود. گردني سفيد دارد و در پس گردنش نوار باريک سياهي دارد که تا پشت گردنش امتداد يافته است. بال هايي سياه با لکه هاي ريز سفيد دارد و منقار و پاهايش خاکستري مي باشند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي باز، بيشه هاي گز، درخت¬زارها و در باغ هاي نزديک به آب زيست مي کند. در سوراخي که در تنه درختان ايجاد مي کند آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذاي خود را از حشرات تأمين مي کند. با منقار درازش بر روي پوست درختان ضربه زده و با اين کار حشراتي از قبيل لارو پروانه ها و سوسک ها را شکار مي کند.
اندازه :
21 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :