قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دارکوب سر سرخ
نام عربی :
نقار خشب مرقط أوسط
نام علمی :
Dendrocopos medius
نام انگلیسی :
Middle Spotted Woodpecker
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي با پر و بال سياه و سفيد از خانواده دارکوب­ها است که منقاري دراز و پاهايي قوي با دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. همانند ديگر دارکوب ها، گردنش داراي عضلات بسيار قوي است که اجازه مي دهد   بي وقفه بر درختان ضربه بزند. اين پرنده بسيار شبيه دارکوب خالدار بزرگ است. سطح پشتش به رنگ سياه
مي باشد و دو لکه سفيد بزرگ بر روي شانه هايش مشاهده مي شود. سينه و سطح شکمش سفيد مي باشد و اثري از رنگ صورتي بر روي پهلوها و پرهاي انتهاي سطح شکمش مشاهده مي شود. پهلوهايش داراي رگه هاي نخودي رنگ است که به تدريج در رنگ قرمز پرهاي زير شکم و پوش پرهاي قرمز زير دمش محو مي شود. دمش سياه رنگ است و بر روي پرهاي خارجي دمش لکه هاي سفيد دارد. صورت، گلو و گونه هايش سفيد رنگ است و تارکي قرمز دارد. گردنش نیز سفيد مي باشد و نوار نازک سياهي در پشت گردنش ديده مي شود که قرمزي تارک را به سياهي پشت وصل مي کند. نوار گردني سياهي دارد که تا سينه اش امتداد يافته است. بال هايي سياه با لکه هاي ريز سفيد دارد و منقار و پاهايش خاکستري مايل به آبي مي باشند. پر و بال پرنده ماده تيره‌تر است و قرمزي تارکش کم رنگ تر      مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي قديمي بلوط، باغ ها و درخت زارها زيست مي کند. در سوراخي که در تنه درختان ايجاد مي کند آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذاي خود را از حشرات و لاروها تأمين مي کند. با منقارش بر روي پوست درختان ضربه زده و با اين کار حشراتي از قبيل لارو پروانه ها و سوسک ها را شکار مي کند.
اندازه :
21 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :