قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکاوک شکم سیاه(چکاوک سهره ای)

نام فارسی :
چکاوک شکم سیاه(چکاوک سهره ای)
نام عربی :
قنبرة سوداء متوجة
نام علمی :
Eremopterix nigriceps
نام انگلیسی :
Black-crowned Sparrow-Lark
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک­ها که منقاري کلفت و سهره مانند دارد.    سطح پشتي پرنده نر قهوه اي خاکي است و به جز پيشاني و گونه هايش که سفيد رنگ مي باشند، بقيه نواحي سر و گردن و سطح زيرين بدنش سياه يک دست مي باشد. منقارکلفتش مايل به آبي روشن است. پاهايش گوشتي رنگ و ناخن انگشت عقبي آن دراز تر است. چشمانش سياه و دمش قهوه اي رنگ مي باشد. رنگ پر و بال پرنده ماده      قهوه اي خاکي يک دست مي باشد که حواشي روشن تر پرهايش به ويژه روي بال ها و سر و صورتش از نزديک   خال هاي روشن تري را نشان مي دهد. پرندة نابالغ بيشتر شبيه به پرنده ماده است. این چکاوک اغلب دشت هاي خشک و نيمه خشک با پوشش گياهي پراکنده را براي زيست ترجيح مي دهد، از این رو به جهت جلوگيري از اتلاف گرماي بدن در گرماي روز، بيشتر در سوراخ ها، لانه جانوران، حفره هاي طبيعي و يا در پناه سايه ها به سر
مي برد  و در پرواز بال هايش را در جهت جريان باد قرار مي دهد. بيشتر صبح زود و هنگام غروب به فعاليت          مي پردازد. در فصل زمستان به صورت گروهي ديده مي شوند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بيابان هاي کم گياه، زمين هاي باير و دشت هاي باز با بوته‌هاي پراکنده دیده می شود. روي زمين و در بين بوته‌هاي کوتاه لانه مي سازد.
تغذیه :
اغلب از دانه ها و بذر گياهان و در فصل زاد و ولد از حشرات و کرم ها غذاي خود و جوجه هايش را تأمين مي کند.
اندازه :
12 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :