قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
حواصيل شب
نام عربی :
بلشون االیل
نام علمی :
Nycticorax nycticorax
نام انگلیسی :
Black-crowned Night-Heron
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

حواصيلي است خوش فرم با پر و بالي خاکستري رنگ و سفيد که سطح شکمش سفيد است و پرهاي سياه روي سرش تا بخشي از پس گردنش ادامه دارد. خط ابروي سفيد واضحي تا روي منقار تيره و نسبتاً کلفتش ادامه دارد. سطح پشتي او خاکستري تيره است که تا حدودي به رنگ سرمه اي متمايل است. رنگ بال ها و دمش خاکستري روشن است. سه پر سفيد رشته مانندي از ناحيه پس سر به صورت کاکلي تا روي کمرش خود نمائي مي کنند. گونه، چانه و گلويش تا سينه، گردنش و تمامي سطح شکمش رنگي روشن دارد.

چشمانش قرمز و پاهاي نسبتاً کوتاهش زرد رنگ است که در فصل زاد و ولد صورتي رنگ مي شوند.

هنگام پرواز سر وگردن خود را جمع مي کند و در حالي که پاهايش در امتداد بدن و فراتر از دم قرار مي گيرند به پروازش ادامه مي دهد. بال زدنش سريع تر از حواصيل هاي ديگر است و اغلب در هنگام غروب و يا صبح زود و هنگامي که نور خورشيد کمتر است و به اصطلاح هوا گرگ و ميش است به فعاليت مي پردازد و در طول روز معمولاً در لابه لاي شاخ و برگ درختان پنهان مي شود و فعاليت کمتري دارد.

رنگ پر و بال در پرنده نابالغ، قهوه اي تيره مي باشد که خال هاي مشخص نخودي رنگي دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاقها با گياهان انبوه، سواحل پر گياه رودخانه ها يا تالابهاي درختدار دیده می شود. هنگام غروب در كنار كانالها، آبگيرها و قسمتهاي باز و بي درخت مرداب ها به تغذيه مي پردازد. به طور دستهجمعي و اغلب با گونههاي مشابه خود، در بيشهها و در بعضي از مناطق در نيزارها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهيان کوچک، سخت پوستان، نرم تنان و حشرات بوده و از بعضي گياهان آبزي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
60 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :