قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
حواصيل سبز
نام عربی :
بَلَشُونُ أَخضَر الظهر
نام علمی :
Butorides striata
نام انگلیسی :
Striated Heron
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

حواصيلي است کوچک با رنگي خاکستري متمايل به سبز که پاهاي کوتاهي به رنگ زرد نارنجي دارد. اين گونه از حواصيل، چندين زير گونه دارد که از نظر رنگ و طرح علاوه بر تغييرات فصلي تفاوت هائي هم با هم دارند. درنگاه کلي رنگ پر و بال اين گونه، خاکستري تيره است، با اثري از رنگ سبزکه خطوط واضح سفيد رنگي مرز پَرهاي بال پرنده را مشخص مي کند و اغلب نوار روشني در سراسر خط وسط ناحيه سينه و تا حدودي از شکم  به چشم می خورد. پرهاي سياه تارک روي سر پرنده به کاکلي با چند پر بلند و سبز براق ختم مي شوند، نوار سياه نسبتاً کوتاهي درزير چشم پرنده ديده مي شود و پوش پرهاي گوش آن سفيد رنگ مي باشد. منطقه فاصله بين چشم و منقار آن زرد رنگ، منقارش ضخيم، نوک تيز و تيره است و چشمانش زرد رنگ مي باشند.

هنگام پرواز سر و گردن خود را جمع مي کند و در حالي که پاهايش در امتداد بدن و فراتر از دم قرار مي گيرند به پروازش ادامه مي دهد. بال زدنش نسبتاً سريع و اغلب در هنگام غروب و يا صبح زود و هنگامي که نور خورشيد کمتر است و به اصطلاح هوا گرگ و ميش است به فعاليت مي پردازد و در طي روز معمولاً بين سنگ ها و يا بين بوته هاي انبوه گياهان استراحت مي کند و فعاليت کمتري دارد. رنگ پر و بال در پرنده نابالغ، به طور کلي قهوه اي مايل به خاکستري پر رنگ مي باشد. درسواحل سنگي، جزاير مرجاني، سواحل هموار و گلي و در نقاطي كه درخت حرا مي رويد ديده مي شود. به طور انفرادي در بوته‌هاي انبوه و يا روي شاخه‌هاي درخت حــرا در مناطق باتلاقي آشيانه مي سازد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در سواحل سنگي، جزاير مرجاني، سواحل هموار و گلي و در نقاطي كه درخت حرا مي رويد ديده مي شود. به طور انفرادي در بوته‌هاي انبوه و يا روي شاخه‌هاي درخت حــرا در مناطق باتلاقي آشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده، ماهيان کوچک، سخت پوستان، نرم تنان و حشرات بوده و از بعضي گياهان آبزي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
43 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :