قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
زیرآبروک
نام عربی :
الغطاس الأبیض الحنجرة
نام علمی :
Cinclus cinclus
نام انگلیسی :
Dipper
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده‌اي است آبزي و پر جثه که لانه خود را در شکاف سنگ هاي زير آبشارها مي سازد و براي رفت وآمد به داخل آب مي پرد و با پاهاي بزرگ و قوي که دارد در زير آب راه مي رود.

شناگري است ماهر که هم روي آب و هم زير آب به خوبي شنا و غواصي مي كند. با استفاده از بال هاي خود از ميان آب ها عبور کرده و به منظور تغذيه از كف رودخانه، زير آب باقي مي ماند و غذاي خود را از بي مهرگان آبزي و ماهي ها تأمين مي کند. چشمانش سياه است و پرده اي سفيد به عنوان پلک سوم دارد تا هنگام جستجوي غذا در زير آب از چشم ها محافظت کند، پلک زدن مرتب اين پرده کاملاً مشاهده مي شود. دمي كوتاه دارد كه اغلب آن را سر بالا نگاه مي دارد. پر و بالش قهوه‌اي مايل به سياه است. گلو و سينه اش سفيد و شكمش بلوطي پررنگ است كه به تدريج به سمت دم به سياهي مي‌گرايد. نر و ماده آن هم شكل است. پرندة نابالغ در سطح پشتي به رنگ خاكستري سربي است و در سطح شكم، اين پرنده در حالي كه روي سنگي در وسط رودخانه مي نشيند به طور متناوب سر و دم خود را بالا و پايين مي كند و پروازش معمولاً در ارتفاع كم، سريع، مستقيم و در مسير جويبار‌ها و رودخانه‌ها است. اين پرنده تك‌ زي است و در سراسر سال در مسير معيني از يك رودخانه باقي مي ماند و تغيير محل نمي دهد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جويبارها و رودخانه‌هاي كوهستاني كه جريان آب در آن ها سريع است و گاهي زمستان ها در سواحل ديده مي شود. آشيانه كروي و بزرگ خود را در شكاف سنگ هاي زير آبشارها، پل‌ها و ديواره ساحلي رودخانه و خيلي نزديك به آب هاي جاري مي سازد.
تغذیه :
طيف وسيعي از بي مهرگان آبزي و ماهي ها غذاي اصلي اين پرنده را تشکيل مي دهد.
اندازه :
18سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :