قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
بلبل خرما
نام عربی :
بلبل أبیض الأذن
نام علمی :
Pycnonotus leucotis
نام انگلیسی :
White-eared Bulbul
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش آواز از خانواده بلبل خرما که به وسيله دو لکه بزرگ سفيد گونه هايش که در تضاد با سر و گلوي سياهش مي باشند به خوبي قابل تشخيص است. رنگ پر و بالش خاکستري است که در ناحيه پشتي متمايل به قهوه اي و در ناحيه شکم به خاکستري چرک تمايل دارد و پوش پرهاي زير دمش زرد متمايل به نارنجي است. دمش خاکستري تيره و نزديک به سياه است که در پايان هر کدام از پرهايش لکه اي سفيد ديده می شود. زماني که اين پرنده هيجان زده مي شود پرهاي سرش کمي بلند مي شوند و مانند کاکلي خفيف بر روي سرش خودنمايي مي کنند. چشماني سياه با حلقه چشمي کم رنگ و گاهی مواقع  زرد رنگ، منقاري باريک و کوچک به رنگ سياه و پاهايي سياه دارد. پرندة نر و ماده هم شکل هستند. اين پرنده مستعد دست آموز شدن مي باشد و در مناطق گرمسير و جاهايي که نخلستان و باغ هاي ميوه فراوان باشد به وفور يافت مي شود. معمولاً جفت جفت و يا به صورت دسته‌هاي كوچك ديده مي شود. در کويت، بحرين، مرکز و جنوب عراق، جنوب ايران، افغانستان، پاکستان، شمال غرب هند و در عربستان زندگي و زاد و ولد مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز با بوته‌ها و درخت هاي پراكنده، نخلستان ها، كشتزارها، باغ ها و گاهي داخل شهرها زندگی می کند. روي بوته يا درخت آشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصليش را خرما و انواع ميوه هايي چون انجير، انگور و توت تشکيل مي دهد و از دانه ها، جوانه ها و از حشرات و ساير بي مهرگان کوچک به خصوص در فصل پرورش جوجه ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
18سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :