قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
پری شاهرخ
نام عربی :
صفیر ذهبی
نام علمی :
Oriolus oriolus
نام انگلیسی :
Eurasian Golden-Oriole
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پري شاهرخ يا مرغ انجيرخوار طلايي پرنده اي است با رنگ آميزي منحصر به فرد از خانواده پري شاهرخ که پرنده بالغ نر به وسيله رنگ زرد درخشان سر، سینه و سایر نواحی اندامش به راحتی تشخیص داده می شود.        سر، گردن و سطح شکم پرنده نر زرد است و نوار چشمي سياه پهني دارد که تا منقارش امتداد يافته است. دمي سياه رنگ دارد و انتهاي پرهاي کناري دمش زرد رنگ مي باشند. بال هايش نیز سياه است و لکه زردي در وسط لبه پاييني بال هايش مشاهده مي شود. منقاري ضخيم و صورتي و پاهايي خاکستري رنگ دارد. پرنده ماده پر و بالي به رنگ سبز زيتوني مايل به زرد دارد که بال ها و دمش پررنگ است. تشخيص اين پرنده در ميان شاخ و برگ درختان دشوار     مي باشد. پرندة نابالغ شبيه پرنده ماده است. پرواز پري شاهرخ سريع و موجي شکل مي باشد و داراي فراز و        نشيب هاي طولاني است و اغلب هنگام فرود با يك اوج گرفتن خاص روي شاخه­اي مي نشيند. معمولاً نزديك به نوك درخت خود را در بين شاخ و برگ­ها پنهان مي كند و با انگشتانش به راحتي از شاخه درختان بالا و پائين مي رود. منقار تنومند اين پرنده در گرفتن انواع حشرات و جدا کردن توت ها در انبوه شاخ و برگ ها و همچنين پاره کردن گوشت مهره داران کوچک بسيار مؤثر است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
پرنده اي است درخت زي که در مناطق باز با درختان پراکنده و پارک¬ها دیده می شود و لانه خود را بين دو انشعاب يك شاخه افقي به صورت آويزان مي سازد.
تغذیه :
بیشتر از حشرات تغذيه مي کند، امّا گاهی و به ويژه در فصل پرورش جوجه ها از مهره داران کوچک و ميوه هايي از قبيل توت ها نيز غذاي خود را تأمين مي کند.
اندازه :
24 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :