قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
بوچانگا
نام عربی :
الدرونجوا الأسود
نام علمی :
Dicrurus macrocercus
نام انگلیسی :
Black Drongo
حکم فقهی :
حرام

مشخصات: پرنده اي است آسيايي از خانواده بوچانگا که پر و بالش سياه براق با جلاي آبي است که گاهي يك لكه كوچك سفيد در قاعده منقارش مشاهده مي شود. دمش خيلي دراز، منحني و كاملاً دوشاخه است. چشمانش سياه مايل به قرمز، پاهايش نسبتاً کوتاه و خاکستري تيره مي باشند. پرنده نر و ماده شبيه به هم و پرندة نابالغ پر و بالي قهوه اي تيره و در نواحي پهلوها و سطح شکمش لکه هايي سفيد دارد. چشمانش قهوه اي و دمش کوتاه تر است. بوچانگا يک نام محلي هندي است که از قديم الايام روي اين پرنده گذاشته شده است. معمولاً با وضعيتي راست روي شاخه‌هاي خشك، سيم تلگراف و امثال آن مي نشيند و در فواصل معين به قصد شكار حشرات به پرواز در مي آيد. در فصل     زاد و ولد به صورت جفت و در زمستان به صورت گروهي و با تعداد زياد ديده مي شود. در فصل جفت يابي پرنده نر و ماده در حال پرواز و با حرکات آکروباتيک منقار خود را به هم قلاب کرده و آواي خوشي سر مي دهند. اين پرنده بسيار مهاجم و بي باک بوده و به شدت از قلمرو خود دفاع مي کند و حتي پرندگان بزرگ تر از خود مانند کلاغ را نيز دنبال مي کند و احياناً در حال پرواز با آن ها گلاويز هم مي شود و اگر پيش بيايد طعمه هايشان را مي ربايد. زيستگاهش در مناطق گرمسيري جنوب آسيا از جنوب غربي ايران تا افغانستان، پاکستان، هند و سريلانکا است و تا نواحي شرق چين و اندونزي نيز جابجا مي شود و گونه هاي ديگر آن در قاره آفريقا و جزاير درياي آرام زندگي مي کنند. اغلب در هنگام پرواز با حرکات مخصوصي به دنبال کردن و شکار حشرات مي پردازد و احياناً بر پشت و روي سر احشام و چهار پايان به جستجوي غذا مي پردازد. پرنده مرموزي است که اقوام مختلف و ملل نواحي زيستگاهش روايت هاي عجيبي از آن نقل مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بيشتر در مناطق باز با درخت هاي پراكنده، زمين هاي زراعتي و اغلب در اطراف روستا‌ها دیده می شود. روي درختان و معمولاً در ارتفاع زياد لانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر از حشراتي مانند مورچه و موريانه، ملخ و جيرجيرک، سوسک، زنبور و انواع پروانه ها تغذيه مي کند و همچنين خزندگان کوچک، پرندگان و خفاش ها را نيز شکار مي کند و به ميزان زيادي شهد گل ها را مصرف مي کند که اين امر باعث گرده افشاني گياهان نيز مي شود.
اندازه :
30 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :