قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سار صورتي
نام عربی :
زرزور وردي
نام علمی :
Sturnus roseus
نام انگلیسی :
Rosy Starling
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با اندازه اي متوسط و پر جثه از خانواده سارها که پر و بالي به رنگ صورتي و سياه دارد. شكل ظاهري و حركاتش شبيه سار معمولي است، گرچه پروازشان اندکي با هم متفاوت است. سر، گردن و جلوی سينه، بال ها، پوش پرهاي زيرين دمگاه و دمش سياه براق است و كاكل مشخصي دارد که در فصل زاد و ولد در پرنده نر  بلند تر است. سطح شکم، جبه و ناحيه دمگاهش در سطح فوقاني به رنگ صورتي مي باشد. پاها و منقارش صورتي است و در زمستان قهوه‌اي رنگ مي شود. پرندة نابالغ قهوه‌اي خاكي رنگ با بال ها و دم پر رنگ تر و قهوه اي رنگ بدون كاكل مي باشد. نشانه ديگر تشخيص اين پرنده منقار زرد رنگ آن است. رنگ پر و بال پرندۀ بالغ در فصل بهار براق تر و درخشان تر است و در فصل پائيز و زمستان کدر تر و رنگ صورتي و سياه اندکي در هم ادغام مي شوند و حد فاصل رنگ ها زياد مشخص نيست. پرنده‌اي است اجتماعي، رفتارش شبيه سار و اغلب همراه آن ديده مي شود،       به ویژه هنگامي كه در اطراف گله‌هاي گاو مشغول تغذيه مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در فضاهاي باز، زمين هاي زراعتي، صخره‌هاي مرتفع كوهستان و استپ‌ها دیده می شود. در سوراخ بين سنگ ها در نقاط وسيع، درون ديوارها و توده‌هاي چوب زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
در فصل زاد و ولد بيشتر از حشراتي چون ملخ و سنجاقک و ديگر بند پايان و نرم تنان تغذيه مي کند و جهت تکميل رژيم غذايي از دانه ها و طيف وسيع تري از ميوه ها از جمله گيلاس، زردآلو، خرما و حتي فلفل نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
21 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :