قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سار
نام عربی :
زرزور شائع
نام علمی :
Sturnus vulgaris
نام انگلیسی :
Common Starling
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده‌اي است کوچک با پر و بال سياه و براق با جلاي رنگين کماني سبز و بنفش از خانواده سارها که به وسيله خال هاي ريز سفيد منتشر بر روي سطح بدنش به راحتي قابل تشخيص مي باشد. بال هايش تيز و به رنگ  قهوه اي تيره است. دمي كوتاه و پاهايي صورتي رنگ دارد. منقار پرنده بالغ در زمستان تيره رنگ و در بهار زرد لیمویی است. خال­های سفید پر و بالش نیز در زمستان به ویژه در پرنده ماده بیشتر است. پرندة نابالغ قهوه‌اي رنگ با گلوي تقريباً سفيد است. پرنده‌اي است پر سر و صدا که پروازش سريع و مستقيم است و گاهي بال باز روي مي كند.         به‌ طور دسته ‌جمعي تغذيه و استراحت مي كند. در پائيز و زمستان هنگام غروب به صورت گروهي و با تعداد بسيار زياد و انبوه پرواز هماهنگي را به صورت چرخش هاي هوايي جذاب و ديدني به نمايش مي گذارند. ظاهراً چنين به نظر   مي رسد که پرواز توده اي شکل، متراکم و هماهنگ سارها که با تغيير شکل هاي انبساطي و انقباضي همراه است به جهت دفاع در برابر حملات پرندگان شکاري مانند شاهين، قوش و ديگر بازها صورت مي­پذيرد. به ‌صورت گله‌هاي بزرگ در ساختمان ها، جنگل‌ها و يا نيزارها دور هم جمع مي شوند و سر و صدا راه مي‌اندازند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق شهري و روستايي دیده می شود. در سوراخ درخت ها، ساختمان ها يا درون سوراخ های زمين در مناطق باير زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
تا حد زيادي حشره خوار است و از انواع بند پايان و نرم تنان به ويژه در فصل پرورش جوجه ها تغذيه مي کند و جهت تکميل رژيم غذايي از دانه ها و ميوه ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
21 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :