قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مینا (مرغ مینا)

نام فارسی :
مینا (مرغ مینا)
نام عربی :
المینة الشائعة
نام علمی :
Acridotheres tristis
نام انگلیسی :
Common Myna
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آسيايي با اندازه اي متوسط که به وسيله رنگ قهوه اي نزديک به سياه پر و بالش و پوست زرد منطه بدون پر کنار چشم هايش به آساني قابل تشخيص مي باشد. سر و گردنش سياه و كمي كاكل‌دار است.   گردن و قسمت بالاي سينه‌اش خاكستري پر رنگ و بقيه پر و بالش بيشتر قهوه‌اي شرابي است كه در سطح پشتي تيره‌تر و در سطح شكم كم رنگ تر مي باشد. قسمت پايين شكم و پوش پرهاي زير دم آن سفيد است. شاه پرهاي نخستين خارجي آن قهوه‌اي تيره و در قاعده آن ها يك لكه بزرگ سفيد ديده مي شود. دمش تقريباً سياه و در انتها كاملاً گرد است و تمام شاه پرهاي آن لکه اي سفيد در انتها دارند. به جز يك جفت شاه پر وسطي، منقار، چشم و زايده پايين و بالاي چشم، زرد روشن است. رنگ پر و بال پرنده ماده شبيه پرنده نر است، امّا کم رنگ تر و جثه اش نيز کوچک تر است. معمولاً جفت‌ جفت يا به صورت گروه‌هاي كوچك ديده مي شود. مرغ مينا قابليت بسيار خوبي براي تقليد صدا دارد و اين امر باعث شده است تا مورد توجه بسياري از علاقه مندان قرار گيرد. به نظر مي رسد که اين پرنده اولين بار توسط هندي ها اهلي شده باشد. مينا احتمالاً يک نام هندي است که ريشه اي سانسکريتي دارد و از زبان هندي به ديگر زبان ها راه يافته است، چنانچه نام اين پرنده به زبان هاي فارسي، عربي، ترکي و انگليسي نيز مينا مي باشد. ميناي وحشي در جنگل‌ها و دشت‌ها پراکنده است و اهلی آن را می توان در بسیاری از خانه ها به خصوص در هندوستان و دیگر کشورهای آسیائی مشاهده کرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
به مناطق مسكوني و زمين هاي زراعتي بستگي بيشتري نشان مي دهد. در روستا‌ها، باغ ها، ميوه‌زارها و زمين هاي باير نيز ديده مي شود. در سقف خانه‌ها، سوراخ ديوار و تنه درخت آشيانه مي سازد.
تغذیه :
همه چيز خوار است و بیشتر از حشرات، عنکبوتيان، سخت پوستان، خزندگان، پستانداران کوچک، دانه، ميوه و مازاد مواد غذايي دور ريخته شده در اطراف محل سکونت انسان تغذيه مي کند.
اندازه :
23 سانتي‌نتر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :