قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
بال لاکی
نام عربی :
شمعي الجناح
نام علمی :
Bombycilla garrulus
نام انگلیسی :
Bohemian Waxwing
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با جثه اي تُپُل از خانواده بال لاکي که به وسيله کاکل منحصر به فردش به آساني قابل تشخيص مي باشد. رنگ كاكلش بلوطي مايل به صورتي است و دم كوتاهش در انتها نواري زرد رنگ دارد. نوار چشمي و گلوي آن سياه‌رنگ است. سطح پشتش به رنگ بلوطي با دمگاه خاكستري رنگ و سطح شكمش قهوه‌اي مايل به صورتي با پوش پرهاي زير دمي بلوطي رنگ مي باشد. بال هاي تيره‌اش داراي نشانه‌هاي مشخص سفيد و زرد و نوك                                 شاه پرهاي ثانوي آن، لاكي و قرمز رنگ است كه در پرندة ماده كمتر مشخص است. منقارکوچک، چشم ها و پاهايش  سياه مي باشند. بال لاکي نابالغ فاقد رنگ سياه گلو است. پرنده‌اي است اجتماعي که معمولاً در گروه هاي بزرگ ديده مي شود. پروازش مستقيم، پرتوان و شبيه پرواز سار است. در گروه هاي بزرگ، در جنگل هاي پر درخت سراسر    بخش هاي شمالي اروپا، آسيا و شمال غرب آمريکا ديده مي شود. در فصل زمستان و زماني که با کمبود غذا مواجه  مي شود از نزديک شدن به آدميان جهت پيدا کردن مواد غذايي باکي ندارد. بال لاکي پرنده اي است که اغلب از    ميوه هاي شيرين تغذيه مي کند و داشتن کبد بزرگ کمک مي کند تا تبديل مواد قندي به انرژي سريع تر انجام پذيرد و همچنين به متابوليزه کردن اتانول ناشي از تخمير ميوه هاي شيرين کمک مي کند. البته در فصل پرورش جوجه ها و نياز آن ها به مواد پروتئيني جهت رشد از حشرات نيز بهره مند مي شود، به ويژه که در فصل تابستان وفور و تنوع حشرات نيز زياد است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زمستان ها در فضاهاي باز، اطراف پرچين‌ها و باغ ها به دنبال ميوه‌هايي از قبيل توت و امثال آن به جستجو مي-پردازد. لانه اش را بر روي شاخ و برگ درختان و به ويژه درخت کاج مي سازد.
تغذیه :
اغلب از ميوه هاي شيرين مانند انواع توت ها و زالزالک ها و ميوه هاي انگوري تغذيه کرده و جهت تکميل رژيم غذائي از حشرات نيزاستفاده مي نماید.
اندازه :
18 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :