قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کاکایی کوچک
نام عربی :
نورس صغير
نام علمی :
Larus minutus
نام انگلیسی :
Little Gull
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده است آبزي وکوچک از خانواده کاکايي که بال هاي دراز و پاهاي پرده‌داري به رنگ قرمز دارد و به وسيله سر سياه يک دست که تا پس گردنش ادامه دارد، شناخته مي شود. از نظر رنگ پر و بال تقريباً شبيه کاکائي سر سياه است؛ ولي کوچک تر از آن مي باشد. اغلب يک اثر خفيفي از رنگ صورتي روي سينه اش ديده مي شود. در پرواز به وسيله رنگ تيره سطح زيرين بال ها، از كاكايي سرسياه متمايز است. منقارش در تابستان قرمز پررنگ و در زمستان تقريباً سياه است و پاهايي قرمز رنگ دارد. پرندة بالغ در زمستان مانند كاكايي سر سياه لكه‌هاي تيره‌اي روي سر دارد ولي از لحاظ اندازه و رنگ بال به آساني از آن تشخيص داده مي شود. قبل از بلوغ سطح زيرين بال هايش سفيد است و در سطح پشتي بال هاي آن يك نوار تيره ‌رنگ ديده مي شود كه به شاه پرهاي نخستين سياه منتهي مي گردد و در پرواز طرح زيگزاگ مشخصي را تشكيل مي دهد. در حالت نشسته يك نوار تيره پهن و افقي روي بال آن مشاهده    مي شود. پرندة نابالغ در سطح پشتي تقريباً سياه يك دست است و در وسط بال بسته‌اش يك لكه پهن سفيد ديده     مي شود. رفتارش شبيه رفتار كاكايي سر سياه است؛ ولي به شيوه پرستوهاي دريايي در حال پرواز از سطح آب تغذيه مي كند. كاكايي کوچک پرنده اي مهاجر بوده و پروازش قوي است. نر و ماده هم شکل هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
کاکايي کوچک معمولاً در طول ساحل، لنگرگاه‌ها، مسير رودخانه‌ها، كنار درياچه‌ها و گاهي در كشتزارها و دور از آب هاي وسيع همراه با ديگر گونه ها ديده مي شود. به صورت دسته‌ جمعي در مرداب ها، چمنزارها، سواحل شني و جزاير درياچه‌اي زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
در طول فصل توليد مثل بیشتر از حشراتي مانند سنجاقک و سوسک تغذيه مي کند و يا با فرو بردن سر به زيرآب از ماهي هاي کوچک و بي مهرگان دريايي تغذيه مي کند. در فصل زمستان، در حالي که مشغول شنا است غذاي خود را از سطح آب مي گيرد و يا با شيرجه رفتن در آب از ماهي ها، سخت پوستان، حشرات و گياهان آبزي تغذيه مي نماید. ممکن است حشرات موجود در هوا را نیز صيد کند.
اندازه :
5/26 سانتي‌تر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :