قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

حواصيل خاکستری

نام فارسی :
حواصيل خاکستری
نام عربی :
البَلَشُونُ الرَماديُّ
نام علمی :
Ardea cinerea
نام انگلیسی :
Grey Heron
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است بزرگ و آبچر با پاهاي بلند و گردني دراز که منقاري نوک تيز و نسبتاً بلند به رنگ زرد دارد.

سطح پشتي آن پوشيده از پرهاي باريک و بلند خاکستري رنگ مي باشد که تا انتهاي ناحيه کمر ادامه دارند. پرهاي بلند خاکستري و سفيد زير گردنش روي سينه اش را مي پوشانند و در اغلب اوقات مخصوصاً در فصل بهار از زير گردنش آويزان مي گردد. پرهاي سطح شکمي آن سفيد است که لکه هاي سياه رنگي در طرفين دو پهلوي آن ديده مي شود، بخشي از اين لکه ها در هنگام ايستادن در بالاي قوس بال ها به وضوح خود نمائي مي کنند و در حين پرواز نيز کاملاً مشهود مي باشند. شاه پرهاي اوليه و ثانويه بال ها سياه مي باشند و دمش خاکستري است.

سر و گردن اين پرنده سفيد مي باشد که نوار چشمي پهن وسياهي، تا انتهاي کاکل بلندش ادامه دارد. همچنين دو رديف خط چين سياه جلو گردنش نشانه هاي خوبي جهت تشخيص اين پرنده مي باشند. رنگ چشم ها زرد و پاهايش قهوه اي است ولي در فصل زاد و ولد قرمز رنگ مي شوند.

حواصيل خاکستري بال هاي پهن و گرد و دمي نسبتاً کوتاه دارد. اين پرنده، در حالي که گردن خود را راست نگه     مي دارد و يا اينکه سر خود را بين شانه ها قرار داده در وسط و يا کنار آب، براي مدت هاي طولاني بدون حرکت           مي ايستد. پروازش پر توان و با بال زدن هاي آهسته و پر دامنه توأم مي باشد. هنگام پرواز سر را عقب و بين شانه ها قرار مي دهد و پاها را کشيده و در امتداد بدن نگه مي دارد.

رنگ پر و بال پرنده نابالغ به طور يکنواخت خاکستري مي باشد و حتي گردن و سرش نيز خاکستري است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
کنار علف زارهاي پر آب، رودخانه ها، درياچه ها و سواحل دريا ديده مي شود و به طور دسته جمعي و معمولاً روي درخت هاي بلند و يا در نیزارها آشيانه سازي مي کنند.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهي است و از سخت پوستان، نرم تنان، خزندگان، جوندگان و احياناً جوجه هاي بعضي از پرندگان و حشرات نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
93 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :