قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

حواصيل ارغواني

نام فارسی :
حواصيل ارغواني
نام عربی :
البَلَشُونُ الأَرجَواني
نام علمی :
Ardea purpurea
نام انگلیسی :
Purple Heron
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است آبچر، با پاهاي بلند و گردني دراز و منقاري زرد و نوک تيز، از حواصيل خاکستري اندکي کوچک تر است و رنگ پر و بالش تيره تر از حواصيل خاکستري است. شانه هايش بر آمده تر و انحناي گردنش بيشتر مي باشد. رنگ گردن باريکش بلوطي است که با خطوط طولي سياهي که دارد مشخص مي شود. تارک وکاکلش سياه و زير چانه اش سفيد مي باشد. پرهاي خاکستري بلندي از انتهاي گردنش روي سينه بلوطي رنگش را پوشانده است که اغلب به صورت پرهاي بلند آويزان در ناحيه گلويش خونمائي مي کنند. سطح شکمي آن سياه و پرهاي بلوطي رنگي در ناحيه جبه اش به صورت لکه اي به رنگ بلوطي ظاهر مي شود. رنگ شاه پرهاي اوليه بال هايش تيره است.

رنگ پر و بال پرنده نابالغ روشن تر است و شکم آن نخودي رنگ است، تارکش ارغواني و خطوط سياه گردني را ندارد.

حواصيل ارغواني به هنگام پرواز گردن خود را با زاويه­اي بيشتر و افتاده تر بر روي شانه هايش جمع مي کند و پاهايش را در امتداد بدنش به صورتي کشيده قرار مي دهد.

در حالت ايستاده نيز اغلب گردنش را روي شانه هاي قوز کرده اش جمع مي کند و کنار آبگيرها براي مدت هاي طولاني مي ايستد و منتظر مي ماند تا طعمه اي را صيد کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، آبگيرهاي پرگياه و نيزارهاي انبوه ديده مي شود و به طور دسته جمعي و گاهي همراه با گونه هاي ديگر در نيزارها و به طور اتفاقي روي بوته ها اشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهي است و از سخت پوستان، نرم تنان، خزندگان، جوندگان و احياناً جوجه هاي بعضي از پرندگان و حشرات نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
80 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :