قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی ارمنی

نام فارسی :
کاکایی ارمنی
نام عربی :
نورس أرميني
نام علمی :
Larus armenicus
نام انگلیسی :
Armenian Gull
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

بال هاي دراز و پاهاي پرده‌داري به رنگ زرد دارد و به وسيله پر و بال سفيد و پيشاني شيب دار و منقار نسبتاً کوتاه و زرد رنگش شناخته مي شود. دم سفيدش هنگام پرواز به نسبت ديگر کاکائي ها بلندتر و سه گوش تر به نظر مي آيد. لکه اي سياه رنگ و حلقه مانند کمي قبل از نوک منقار زرد و کوتاهش مشاهده مي شود. سر و گردن، سطح شكم و دم آن سفيد خالص است و بال ها و سطح پشتش خاکستري تيره است. شاه پرهاي بال­هايش سياه و خال­هاي سفيدي در سر هر کدام از آن ها ديده مي شود و پوش پرهاي داخلي بال ها سفيد مي باشند که در پرواز به خوبي نمايان است.

در زمستان بعضي از بالغ‌ها و آن­هايي كه به بلوغ نزديكند پاهايي كم رنگ يا گوشتي رنگ دارند. پرندة نابالغ و پرندگان سال اول بدني پوشيده از لكه‌هاي قهوه‌اي پررنگ دارند. منقاري سياه و خال ها و رگه هايي به رنگ قهوه اي روي سر و گردن شان نمايان است و در انتهاي دم شان يك نوار سياه ديده مي شود. نابالغ‌هاي مسن‌تر به تدريج رنگ پشت شان خاکستري مي شود، سر و سطح شكم شان سفيدتر، رگه هاي قهوه اي روي گردن شان کم کم ناپديد و پاها و منقار زردتري پيدا مي كنند. نر و ماده هم شکل هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در سواحل، خورها، آب ها و مزارع داخل خشكي دیده می شود. معمولاً به طور دسته‌ جمعي روي صخره‌هاي ساحلي، جزاير، سواحل ماسه‌اي و گاهي در باتلاق ها زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
بیشتر خوراکش از ماهي است؛ هر چند از حشرات، بي مهرگان، نرم تنان، سخت پوستان و مواد گياهي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
53 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :