قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی پا سیاه

نام فارسی :
کاکایی پا سیاه
نام عربی :
نورس أسود الساق
نام علمی :
Rissa tridactyla
نام انگلیسی :
Black-legged Kittiwake
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است دريايي و نسبتاً کوچک از خانواده کاکايي که بال هاي دراز و پاهاي پرده‌داري به رنگ سياه دارد که به وسيله سر و گردن سفيد و سطح پشتي خاکستري مايل به آبي، شناخته مي­شود. پنجه سياه پا، داراي سه انگشت فعال مي باشد و انگشت چهارم تحليل رفته است و نام علمي آن” tridactyla” به معني سه انگشتي به همین مناسبت انتخاب شده است. منقارش زرد، نسبتاً کلفت و نوک تيز است و داخل دهانش به صورت قابل توجهي نارنجي قرمز مي باشد. گردن، سينه، سطح شکم و دمش سفيد، روي بال ها و سطح پشتش خاکستري متمايل به آبي است. چشم­هایش سياه و در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه ها حلقه چشمي قرمز رنگي دور چشم هايش ظاهر مي شود. نوك پنج عدد از شاه پرهاي اوليه بال هاي خاکستريش سياه مي باشند و گوئي نوک بال ها را به جوهر سياه آغشته کرده باشند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
برخلاف ديگر کاکائي¬ها اغلب دور از دريا زندگي مي کند و اغلب در سواحل، خورها و همچنين در آب ها و مزارع داخل خشكي ديده مي شود. معمولاً به طور دسته ‌جمعي روي صخره‌هاي شيب دار ساحلي جزاير، سواحل ماسه‌¬اي و گاهي در باتلاق ها زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
اغلب هنگام شنا بر روي آب و يا با غوطه ور شدن و غواصي، غذاي خود را که شامل انواع ماهي ها و بي مهرگان دريايي ازجمله ماهي مرکب، ميگو، کرم ها و گياهان آبزي است به دست مي آورد. گاهي اوقات با سرقت مواد غذايي از گونه هاي ديگر پرندگان و ربودن تخم آن ها و حتي حمله به بعضي از پستانداران کوچک غذاي خود را تهيه مي کند.
اندازه :
40 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :