قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی چشم سفید

نام فارسی :
کاکایی چشم سفید
نام عربی :
نورس أبيض العين
نام علمی :
Ichthyaetus leucophthalmus
نام انگلیسی :
White-eyed Gull
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است دريايي و کوچک از خانواده کاکايي با بال هاي دراز و پاهايي بلند و پرده‌دار به رنگ زرد که به وسيله سر وگردن سياه و سطح پشتي خاکستري مايل به قهوه ايش شناخته مي شود.

منقار قرمز رنگش نسبتاً بلند و باريک است و لکه سياهي سر نوک تيز آن ديده مي شود. چشم­های قهوه اي رنگي دارد که توسط حلقه قرمزي احاطه شده است و هلال سفيدي در بالا و پائين آن ها مشهود است. سطح شکم، دم و گردنش سفيد و سينه اي به رنگ خاکستري روشن دارد. سرش سياه است و سياهي سرش از جلو تا ناحيه مرکزي سينه به صورت نوار پهني گسترش يافته و از پشت تا پس گردنش ادامه دارد. بال ها و سطح پشتش خاکستري مايل به
قهوه­اي مي باشد. شاه پرهاي اوليه بال ها سياه و سطح زيرين بال هايش تيره مي باشد که در پرواز تضاد خاصي با ناحيه شکمش دارد. در فصل زمستان رنگ پر و بال قهوه اي و زير گلو و نواحي گردن خال دار مي شود و نوار سفيد زير بال هايش هنگام پرواز مشخص مي شود.

پرندة نابالغ به وسيله منقار سياه و پر و بالي قهوه اي روشن با لکه هاي خاکستري و خال هاي روي گردنش مشخص مي شود. نر و ماده هم شکل هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در درياها، خليج ها و درياچه ها ديده مي شود و به صورت گروه هاي صدتايي و هزارتايي مهاجرت مي کنند. در جزيره هاي صخره اي و سواحل شني، آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
بیشتر از ماهي تغذيه مي کند و با شنا کردن، غوطه¬ور شدن و غواصي در آب به جستجوي بند پايان، نرم تنان، سخت پوستان وکرم ها مي پردازد.
اندازه :
40 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :