قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی پا زرد(کاکایی خزری)

نام فارسی :
کاکایی پا زرد(کاکایی خزری)
نام عربی :
نورس أصفر الساق
نام علمی :
Larus michahellis
نام انگلیسی :
Yellow legged Gull
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است دريايي و نسبتاً بزرگ از خانواده کاکايي که بال هاي دراز و پاهاي پرده‌داري به رنگ زرد روشن دارد، هرچند که در حدود پنج تا ده در صد از آن ها پاهايي به رنگ صورتي و يا صورتي روشن دارند. اين پرنده شباهت و قرابت نزديکي با کاکایي نقره اي دارد و به وسيله سر و گردن سفيد و سطح پشتي خاکستري رنگش، شناخته مي شود.

گردن، سينه، سطح شکم و دمش سفيد، روي بال ها و سطح پشتش خاکستري پر رنگ است. سرش بزرگ، پيشانيش برجسته و شيب دار است و چشم­های زردش حلقه چشمي قرمز رنگي دارد. منقاري بلند و باريک به رنگ زرد دارد که نوک تيزش به طرف پايين منحني است و زير آن لکه قرمز رنگي ديده مي شود. نوك شاه پرهاي اوليه بال هايش سياه و لکه سفيدي در ابتداي هر کدام از پرها ديده مي شود، البته بيروني ترين شاه پر اوليه هر کدام از بال ها لکه سفيد درازي دارد که در وضعيت پرواز به خوبي نمايان است. کاکایي پا زرد گرچه شباهت هاي زيادي با کاکایي نقره اي دارد؛ ولي پاها، بال ها و گردنش کمي بلندتر از آن، چشم­هایش کوچک تر و اغلب تيره تر و همچنين اختلاف در رنگ پاها از صورتي روشن به زرد روشن و رنگ خاکستري سطح پشتي و بال هايش تيره تراز رنگ خاکستري سطح پشتي و بال هاي کاکایي نقره­ای به نظر مي رسد. پرندة نابالغ به وسيله پر و بالي با لکه هاي قهوه اي، دم قهوه اي پر رنگ، سر و گردن و سينه اي روشن تر با خال هاي قهوه اي، چشماني تيره و پاهاي گوشتي رنگ قابل تشخيص است. پرنده دوساله پشتش خاكستري رنگ تر، قاعده دمش سفيدتر و نوك دمش تيره‌تر است. رنگ پر و بال پرنده در زمستان روشن تر است. پرنده نر و ماده از نظر شکل ظاهري و رنگ پر و بال به هم شباهت دارند؛ ولي از نظر اندازه پرندة نر اندکي بزرگ تر به نظر مي رسد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جزاير شني و صخره اي، سواحل رودخانه اي و مناطق پوشيده از بوته هاي گياهي يافت مي شود و يا در حوزه فعاليت هاي انساني در اسکله ها، بنادر و دنبال عرشه کشتي ها ديده مي شود. به طور معمول بر روي زمين هاي مسطح و کم ارتفاع و نزديک آب لانه سازي مي کند.
تغذیه :
بیشتر ماهي خوار است؛ ولي بسته به شرايط زيستي از رژيم هاي غذائي متنوعي استفاده مي کند. گاهي به دنبال قايق هاي ماهي گيري به دنبال بقاياي دور ريز امعا و احشاي ماهي¬هاي صيد شده و گاهي در حوالي مناطقي که در آن فعاليت هاي انساني وجود دارد به دنبال تغذيه از پس ماندها ديده مي شود. در طول فصل زاد و ولد با شکار جوندگان و پرندگان کوچک غذاي خود را تأمين مي کند.
اندازه :
52 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :