[rank_math_breadcrumb]

دیدار و گفت‌وگوی مدیران و مسؤولان مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با مسؤولان پارک علم و فناوری استان قم

حجت‌الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و هیأت همراه با حضور در پارک علم و فناوری استان قم با رئیس این پارک، مدیران و مسؤولان مراکز رشد قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری قم: مراکز رشد خدمت رسان جوانان نوآفرین هستند
در ابتدای این نشست، حمیدرضا فرج شfanavariوشتری، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری قم با بیان این‌که نخستین پارک‌های علم و فناوری ایران در سال 1380 با شکل‌گیری پارک فناوری پردیس تهران آغاز شد، اظهار داشت:

 استان قم جزو آخرین استان‌هایی بود که از پارک علم و فناوری برخوردار شد؛ این پارک در سال 1391 تأسیس شد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری قم بیان کرد: یکی از متولیان اصلی شکل‌گیری و حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و ایده‌های فناورانه، پارک‌های علم و فناوری هر استان هستند؛ اما این پارک‌ها نیز برای انجام وظایف خود نیازمند یاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی استان هستند.

وی ادامه داد: مراکز رشد علوم انسانی و فنی مهندسی قم همزمان با تأسیس پارک علم و فناوری این استان تأسیس شدند و اکنون در حال فعالیت هستند.

شوشتری ابراز کرد: ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه با جنبه‌هایی از فناوری در مراکز رشد ارائه می‌شوند و بعد از گذشتن از فیلترهای کارشناسی و داوری (بررسی نوآورانه، علمی و اقتصادی بودن آنان) عضو مرکز رشد می‌شوند.

وی افزود: مراکز رشد، دوره‌های آموزشی رشد مقدماتی به طول شش ماه برای صاحبان ایده برگزار می‌شود تا افراد توسط مشاوره‌های حین آموزش، آمادگی راه‌اندازی کسب و کار مربوطه را به دست آورند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد:‌پس از گذشت دوره شش ماهه مقدماتی و راه‌اندازی یک مؤسسه و شرکت حقوقی، آن مؤسسه و شرکت به مدت سه سال وارد دوره آموزشی رشد تکمیلی می‌شود و فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی خود را آغاز کند.

وی در ادامه به برخی از خدمات مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به نوآفرینان جوان اشاره کرد و یادآور شد: راه اندازی کسب و کار نوآورانه تماما بر عهده دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جوان است که در این مسیر، از خدمات مراکز رشد استفاده می‌کنند.

مسؤول امور حوزوی مرکز رشد علوم انسانی قم: هدف این مرکز استفاده از پتانسیل مؤسسات حوزوی است
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مظفری، مسؤول امور حوزوی مرکز رشد علوم انسانی قم طی سخنانی اظهار داشت: مرکز رشد علوم انسانی استان قم، نخستین مرکز رشد کشور در زمینه علوم انسانی است که تأسیس آن به سبب پتانسیل بالای طلاب و حوزویان در این عرصه است.elmi-fanavari

 وی با بیان این‌که طلاب علوم دینی ذهنیت خلاق ارزنده‌ای دارند، گفت: اگر این ذهنیت به منصه ظهور برسد، هر کدام می‌توانند مشکلات و نیازهایی را از جامعه برطرف کنند.
مسؤول امور حوزوی مرکز رشد علوم انسانی قم تصریح کرد:‌ مراکز رشد ایده و طرحی را قبول می‌کنند که در جامعه دارای ثمره و ارزش باشد؛ این امر در عرصه فنی و مهندسی، دارای محصول مشخصی است اما در حوزه علوم انسانی، محصول مهندسی وجود ندارد.

وی تأکید کرد:‌ علوم انسانی نسبت به علوم فنی سابقه کمتری دارد اما توقع ما از حوزه‌های علمیه نسبت به این علوم بیشتر از آن چیزی است که وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری عنوان کرد: سال گذشته حدود 20 هسته فناور پذیرش شد که 70 درصد آن‌ها مربوط به طلاب علوم دینی بودند؛ یکی از طلاب طرحی با عنوان پارک مفرح اسلامی تدوین کرده است که می‌تواند احکام شرعی را در کنار تفریح کودکان آموزش دهد.

وی اظهار داشت:‌ هدف ما ارتباط با مراکز و مؤسسات حوزوی برای استفاده از پتانسیل آنان است؛ بسیاری از این مؤسسات طرح‌هایی دارند اما تسهیلات اجرایی کردن طرح را ندارند که در این رابطه، مرکز رشد علوم انسانی استان قم، آنان را یاری می‌کند.

رئیس پارک علم و فناوری قم: خلأ بزرگی در تبدیل یافته‌های پژوهشی به فناوری‌های نرم وجود دارد
در ادامه،‌ حسین اخوان علوی رییس پارک علم و فناوری قم طی سخنانی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و دولت همواره انتظاری از قم در خصوص فناوری‌های علوم انسانی دارند که این انتظار، با توجه به ظرفیت‌های موجود در این استان، کاملا به حق است.

وی ادامه داد: وزارت علوم و معاونت علمی تأکید دارند که پارک علم و فناوری استان قم، به پارک تخصصی علوم انسانی و اسلامی تبدیل شود؛ هرچند که نیمی از ظرفیت هم باید اختصاص به سایر فناوری‌ها پیدا کند.

اخوان ابراز کرد: برای تحقق هدف وزارت علوم از پرداختن به پارک تخصص علوم انسانی، نیازمند ارتباط با علما و مؤسسات علمی و پژوهشی هستیم.

وی افزود: آن‌چه که در نهادهای علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم در عرصه پژوهش اتفاق می‌افتد، بسیار ارزنده است؛ اما در تبدیل یافته‌های پژوهشی به فناوری‌های نرم و محتوای فناوری‌های سخت، شکاف بزرگی وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری قم خاطرنشان کرد:‌ مرکز رشد علوم انسانی حدود 20 شرکت و مؤسسه را در خود جای داده است و در پی این هستیم که تا پایان امسال، طرح مرکز رشد علوم اسلامی را به وزارت‌خانه داده و مصوبه آن را برای سال آینده اخذ کنیم.

وی یادآور شد: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، ظرفیت بسیار ارزنده‌ای دارد تا به عنوان نخستین مؤسسه دانش بنیان علوم اسلامی مطرح شود.

اخوان خواستار عضویت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در پارک علوم و فناوری شد و تأکید کرد: انتظار داریم تا اساتید مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در عرصه تحقیق و پژوهش، به ما یاری برسانند.

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام و المسلمین فلاح‌زاده در این دیدار، با اشاره به اهداف و فعالیت‌های مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، نسبت به ارتباط و همکاری با مرکز رشد علوم انسانی پارک علوم و فناوری استان قم ابراز امیدواری کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها