[rank_math_breadcrumb]

موضوع شناسی بازاریابی شبکه ای

چکیده

بازاریابی شبکه‌ای، شیوه جدیدی برای فروش کالاست که سعی می‌کند با استفاده از تبلیغ و اطلاع رسانی چهره به چهره، ضمن حذف یا کم کردن واسطه‌ها، کالای مورد نیاز را با قیمت مناسب به مشتری واقعی برساند. نحوه فروش کالا، شیوه عضوگیری، راه‌های کسب درآمد و رعایت مقررات می‌تواند بیان‌گر تفاوت اساسی این نوع بازاریابی با شرکت‌های هرمی باشد و از نظر فقهی فاقد اشکال تلقی گردد. هر چند سوء استفاده‌های ممکن و تخلف از مقررات و توسعه بازاریابی شبکه‌ای با ایجاد جو روانی کاذب در جامعه منتفی نیست و به عنوان حکم ثانوی برخی فروض از نظر فقهی با اشکال شرعی مواجه خواهد شد.

این نوشته ضمن بیان تفاوت‌های اساسی بازاریابی شبکه‌ای با شرکت‌های هرمی، مقررات موجود را هم نقل و به اختصار بررسی می‌کند و به برخی آرای فقهی اشاره دارد.

کلید واژه ها: بازاریابی شبکه‌ای، شرکت هرمی ، بازاریابی سنتی، فروش کالا، عضوگیری شبکه‌ای.

Powered by WPeMatico