[rank_math_breadcrumb]

نشست مشترک مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با هدف موضوع شناسی و دغدغه های فقهی جواز یا عدم جواز اهداء اسپرم برگزار گردید.

نشست مشترک مؤسسه موضوع‌شناسی احکام فقهی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با هدف موضوع‌شناسی و دغدغه‌های فقهی جواز یا عدم جواز اهداء اسپرم برگزار گردید.

این نشست روز پنج شنبه مورخ 1402/06/02 در سالن جلسات مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با حضور حجج اسلام؛ فلاح زاده، ظهیری، رحمانی، جواهری،عابدین پور، علایی نژاد و بیات از مؤسسه موضوع شناسی و حجج اسلام؛ روکوفیان(مشاور وزیر بهداشت)، هاشمی(معاون فرهنگی وزارت بهداشت)  وآقایان دکتر جباری(رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت)، دکتر مرادی(متخصص ژنتیک و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) ، دکتر رضایی آریانی(پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم) خانم ها دکتر تیرانداز( پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران)، دکتر صمدانی(کارشناس مامائی و پژوهشکر مسائل فقه پزشکی)دکتر نوروزی (پزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) برگزار گردید.

در ابتدا حجت الاسلام علایی نژاد دبیر جلسه با بیان پیشینه بحث و تقاضای وزارت بهداشت از مؤسسه در مورد جواز و عدم جواز اهداء اسپرم و دغدغه مسئولین و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت در مورد نظام‌مند کردن کمک‌های ناباروری مقدمه‌ای را بیان کردند.

سپس دکتر رضایی آریانی به بیان مشکلات موجود در این زمینه پرداختند و فرمودند فتوای مقام معظم رهبری را با فتاوای دیگر معظم‌له در خصوص نسبت و ارشاد امثال آن دید، اگر نظم در این حوزه حاکم نباشد مشکلات فراوانی در آینده به وجود خواهد آمد.

در ادامه اساتید و کارشناسان دغدغه ها و نظرات خود را بیان کردند.

وسپس رئیس هیئت امنای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی ضمن تشکر از نظرات و دغدغه های اساتید کارشناس به جمع بندی نظرات پرداختند و فرمودند طبق دیدگاه هایی که توسط کارشناسان بیان شد می توان این دیدگاه ها را در چهار مرحله بیان کرد؛ مرحله اول گزارشات و عملکردها و تبعات خانوادگی، فرهنگی واجتماعی آن بررسی شود. مرحله دوم؛ بایستی موضوع کاملا مشخص شود.  مرحله سوم؛ مسائل فقهی بر اساس موضوع دیده شود. و در مرحله چهارم؛ راهکارهای دقیق و قابل اجرا بازگو شود و قوانین پیشنهاد شود تا براساس آن آیین نامه اجرایی دقیقی نوشته شود.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین بیات مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در تکمیل جمع بندی فرمودند با توجه به پیشینه 20 ساله این مساله جا دارد یک بار برای همیشه بصورت جامع این مسأله دیده شود و موضوع کاملا دقیق مورد بررسی و تشخیص قرار گیرد و به حیث اهمیت این مسأله یک نقشه جامعی نیاز داریم که با توجه به ابعاد و مسائلش یک پروند علمی که نکات تخصصی و کارشناسی و موضوعی آن وهم فقهی آن دیده شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها