[rank_math_breadcrumb]

برگزاری کرسی ترویجی”کاربردها و کاستی های دانش اصول در موضوع شناسی”

کرسی ترویجی"کاربردها و کاستی های دانش اصول در موضوع شناسی" در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد.

کرسی ترویجی با عنوان کاربردها و کاستی‌ها دانش اصول در موضوع شناسی با مشارکت انجمن اصول حوزه علمیه و مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در شامگاه روز چهارشنبه 11 آبان در مؤسسه موضوع شناسی برگزار شد. 

در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین علایی نژاد دبیر علمی جلسه ضمن خوش آمدگویی به بیان جزئیات این نشست پرداخت و از استاد ساویز درخواست ارائه نظریات خود درباره موضوع نمودند.

در ادامه استاد عباس ساویز به عنوان ارائه کننده دیدگاه‌های خود درباره این که در دانش اصول فقه فعلی چه کاربردهایی و کاستی‌هایی برای شناخت موضوعات احکام فقهی دارد پرداخت و در ادامه گفت اصول فقه را می توان به سه دسته تقسیم کرد؛ مباحث مختص حکم شناسی مباحث مختص موضوع شناسی و مباحثی مشترک بین حکم و موضوع است. وی با اشاره به گستردگی بحث موضوع شناسی بر ایجاد دانش مستقل اصول موضوع شناسی تأکید کرد.

سپس ناقد اول جناب استاد سید صادق محمدی با اشاره به جایگاه مؤسسه موضوع شناسی مأموریت آن را هم شناخت مفاهیم و هم تعیین مصادیق ذکر کرد و نسبت به دیدگاه برخی از فقها در باره موضوع شناسی پرداخت

در ادامه استاد ابوالقاسم مقیمی حاجی به عنوان ناقد دوم با اشاره به اهمیت و جایگاه دانش اصول در موضوع شناسی به برخی از نیازمندیهای مقدماتی در بحث کاربرد دانش اصول اشاره کرد و توجه به انواع موضوعات و روشن شدن دقیق مواردی که نیازمند استفاده از دانش اصول است را ضروری دانست.

و سپس برخی از اساتید مهمان نیز نقطه نظرات خود را در باره موضوع این کرسی علمی مطرح کردند.

در پایان مدیر مؤسسه موضوع شناسی حجت الاسلام و المسلمین بیات ضمن قدردانی از حضور فعال اساتید در این کرسی علمی بر ضرورت تعامل و گفتگوی بیشتر در باره مبانی نظری موضوع شناسی تأکید و از همه اساتید برای همکاری دعوت نمود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها